Har en Elektrolux Tvättmaskin EWF12070W med några år på nacken. den har börjat dumma sig ibland. För det mesta går allt bra tills den skall tömma och börja med sköljningen då stannar den och går inte vidare.

Om jag då öppnar luckan nere till höger (pump?) tömmer den och med en pinne petar och snurrar runt skoveln ett par varv , stänger och startar manuellt skölj så går det bra.

Ibland startar den inte ens programmet utan att man petar lite på skoveln där nere.

Detta händer inte varje gång utan bara då och då. Kan detta bero på pressostaten?

Har någon tips eller ide på vad som kan vara fel och vad man kan göra åt detta så vore jag tacksam.
 
Inga felkoder?
 
Nä inte mer än att den stannar, inga konstiga blink eller liknande finns det något sätt att läsa ut felkoder?
 
FLASHBACK FLASHBACK skrev:
Har en Elektrolux Tvättmaskin EWF12070W med några år på nacken. den har börjat dumma sig ibland. För det mesta går allt bra tills den skall tömma och börja med sköljningen då stannar den och går inte vidare.

Om jag då öppnar luckan nere till höger (pump?) tömmer den och med en pinne petar och snurrar runt skoveln ett par varv , stänger och startar manuellt skölj så går det bra.

Ibland startar den inte ens programmet utan att man petar lite på skoveln där nere.

Detta händer inte varje gång utan bara då och då. Kan detta bero på pressostaten?

Har någon tips eller ide på vad som kan vara fel och vad man kan göra åt detta så vore jag tacksam.
Det är nog utloppspumpens impeller du petar på, och det låter som att den kanske har svårt att starta. Som tur är så är det en billig komponent att byta, och man kan köpa från andra leverantörer. Måste inte vara Electrolux.

Vi är många som åtgärdat Miele maskiner, där sköljning och utlopp inte funkat bra. I mitt fall behövde jag ta ut och rengöra alla slangar inuti, även de slangar som tillför luft till utloppet. Efter 16 år var de rätt gunkiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.