Lite osäker på om jag lägger det här i rätt forum, hittar inget som passar klockrent...

Vi har en gammal Cylinda tvättmaskin (typ 15 år plus) som det har dykt upp ett problem med. Den tar konstant in vatten. Dvs när den inte kör, t ex över natten så är den plötsligt full med vatten. Jag förmodar att det är någon ventil vid vattenintaget som inte är tät längre. Någon som vet om detta är någonting som man enkelt borde kunna åtgärda? Det känns inte som någon poäng att lämna in den på reparation, så om jag inte kan fixa det själv så får det bli en ny maskin.

/Daniel
 
Hej
Hade samma problem med en electrolux. Det var intagsventilen som inte stängde. Fanns att köpa på nätet, enkel att byta, bara slang in och ut samt elkontakt.
 
Aha... Då borde ju typ någonting åt det här hållet funka: http://www.nettoparts.se/shop/ventiler-cylinda-tvattmaskiner-6926c1.html

Är det rätt typ av ventiler tro? Min maskin heter FT25.32, borde ju vara den som omnämns som bara 25.32 på den sidan. Då återstår ju mest frågan om jag är nog kompetent att byta den, har aldrig meckat tvättmaskin förut...

/Daniel
 
Verkar vara rätt. Lossa locket alternativt sidan, det som sitter närmast där vattenslangen från kranen går in om du är osäker innan du beställer. Då ser du hur den ser ut.
 
Jag mailade till nettoparts och frågade och det verkar vara rätt, så nu har jag beställt. Jag återrapporterar här sedan hur det gick :cool:

/Daniel
 
Fick du ordning på tvättmaskinen ?
 
Nja... Jag kan varmt rekommendera Nettoparts, jag fick ventilen dagen efter att jag beställt den. Däremot har jag inte fått tid till att försöka byta den, hoppas få det gjort i helgen. Nu har vi dock lite börjat vänja oss vid att vrida av ballofixen när vi inte kör tvättmaskinen :)

/Daniel
 
Nu är den bytt. Funkar perfekt! Tur att man la några hundra på en ny ventil istället för att ge sig på att byta hela maskinen.

Det man kan notera är att ventilen jag fick hem hade själva blecken vinklade lite annorlunda, vilket gjorde att kablarna som satt där innan inte räckte till (det fattades typ en halv centimeter). Blev till att skarva lite. Men i övrigt var det bara att skruva ur och så skruva i igen.

Tack för hjälpen!

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.