Hej, min ett år gamla AEG tvättar fint, men när jag bara kör liten last så vägrar den centrifugera - hade en kolle från Elux i vintras som sa att det inte är något fel - ”alla nya maskiner har obalansspärr” - här känner jag mig lurad. anågon som kan rekommendera ett annat märke som inte slår av direkt när den varvar upp ? borde ju gå att köra ett par jeans på kortprogram utan att de kommer ut dygnsura. Tacksam för alla tips
 
A
det är nog ingen tvätt som kan klara av ett plagg
släng i två så ser du
 
Märkligt, det betyder alltså minst halvfull för att gå klart ? känns ju sådär...
 
A
om den är så liten så du bara får in två plagg så är det ju så.
 
njaa den är fullstorlek, 8 kg, märkligt att den inte kan köras min typ 1-2 plagg tycker jag
 
A
Inget märkligt med det
För att uppnå balans måste maskinen fördela tvättgodset jämt i trumman.
Det blir svårt med ett plagg
 
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ett par blöta jeans väger nog lite knappt som en tegelsten. Tycker du det borde gå att köra maskinen med enbart en ensam sådan också?

Alla konsumentmaskiner behöver någorlunda jämn last för att kunna centrifugera, inget nytt. Minns att min förra maskin från 1995 var likadan med obalansavkänning. 60cm breda maskiner med stora trummor ger den begränsat utrymme att röra sig i utan att slå i. Förr centrifugerade inte maskinerna 1400-1600 rpm heller, så problemen var mindre av den anledningen.

När jag växte upp fanns det fortfarande hyresfastigheter med tvättmaskiner utan centrifugering och man fick flytta över tvätten till en rund, stående cylinder som som skötte den saken istället. Där var det extra viktigt att fördela tvätten jämnt innan man startade.

Det går normalt sett utmärkt att tvätta en ensam skjorta som jämförelse eftersom vikten i vått tillstånd är mycket lägre. Men varför ska man? Det är ett enormt slöseri med vatten och el att tvätta ensamma plagg. Samla ihop minst halv maskin så slipper du problemen och gör miljön en tjänst samtidigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Titta på en Miele, de har också spärr mot obalans men jobbar annorlunda jämfört med andra tillverkare.
De försöker få balans men klarar den inte max centrifug testar den ett lägre varvtal och detta sker i ett par steg. Ex, du kanske inte får tvätten centrifugerasd med 1600 varv/min utan 1200 eller 900 varv/min.

Mig veterligen är det bara Mieles tvättmaskiner som jobbar så.
 
MultiMan
[SH] [SH] skrev:
Titta på en Miele, de har också spärr mot obalans men jobbar annorlunda jämfört med andra tillverkare.
De försöker få balans men klarar den inte max centrifug testar den ett lägre varvtal och detta sker i ett par steg. Ex, du kanske inte får tvätten centrifugerasd med 1600 varv/min utan 1200 eller 900 varv/min.

Mig veterligen är det bara Mieles tvättmaskiner som jobbar så.
Mina Siemens har fungerat och fungerar precis likadant, knappast något Miele-specifikt.

Dessutom olika varvtal genom hela cykeln beroende på program och hur känslig tvätt (upp till max inställt för det specifika programmet såklart).

Detekteras obalans så stannas trumman, roterar fram och tillbaka för att försöka fördela tvätten bättre, startar igen, varvar upp och testar. Går det bra den gången så ökar varvtalet i flera steg tills max de sista 2 minuterna eller något sådant, så maxvarvet används aldrig genom hela centrifugeringen oavsett. Var likadant på maskinen från 1995 med mekaniskt verk ihop med elektronik, så exakt hur de löste det redan då vet jag inte, men funktionaliteten fanns redan då.
 
Redigerat:
Jag drömmer mig bort till den uråldriga centrifugen i hyreshusets källare som, fastbultad i betongen och befriad från all modern teknik, blixtsnabbt gick upp på fullt varv oavsett vad man slängde i. En kudde? Tja, säger du det? Ett par extremt tjocka och dyngsura badlakan? Inga problem!

Nu är förstås problemet att tvättmaskinen inte är fastbultad i golvet (gissar jag). Du ska nog vara glad att den stannar, även om det är irriterande, istället för att fara iväg genom en vägg. Är med om exakt samma sak idag, fast här var det fyra stora badlakan som lyckades klumpa ihop sig trots att maskinen gjorde många tappra försöka att börja om.

Efter ett tag upptäckte jag att foten i ena hörnet på maskinen hoppat loss. Det är sådana där skruva-för-att-justera-grejer och tydligen har en varit väldigt nära ändläget, och har nu rullat in under maskinen någonstans.
 
hmm tack för bra feedback, låter som det är enkladt att tvätta med full maskin :)
 
MultiMan MultiMan skrev:
Mina Siemens har fungerat och fungerar precis likadant, knappast något Miele-specifikt.

Dessutom olika varvtal genom hela cykeln beroende på program och hur känslig tvätt (upp till max inställt för det specifika programmet såklart).

Detekteras obalans så stannas trumman, roterar fram och tillbaka för att försöka fördela tvätten bättre, startar igen, varvar upp och testar. Går det bra den gången så ökar varvtalet i flera steg tills max de sista 2 minuterna eller något sådant, så maxvarvet används aldrig genom hela centrifugeringen oavsett. Var likadant på maskinen från 1995 med mekaniskt verk ihop med elektronik, så exakt hur de löste det redan då vet jag inte, men funktionaliteten fanns redan då.
Givetvis är det olika varvtal under programcykeln samt olika maxvarv på centrifugen beroende på program.

Jag törs dock sticka ut näsan lite och påstå att Miele lyckas bättre med sin obalanskontroll. Har kör både Bosch, Husqvarna och Miele de senaste 13 åren. Toppmodeller eller modeller från det övre segmentet från respektive tillverkare. Mielen är överlägsen de andra på flera punkter, bla när det gäller hanteringen av obalans.
 
A
beror troligen på att maskinen nästan väger dubbelt så mycket som de övriga.
 
Om det står att en tvättmaskin är gjord för 1-8kg betyder det väl att det krävs 1kg minst för att det ska fungera. Men som sagt två plagg brukar underlätta
 
Obalanskontrollen borde väl bara göra att centrifugeringen görs med reducerat varvtal, inte att den hoppar över centrifugeringen helt?
Så funkar det iallafall på våran cylindamaskin. Den varvar upp och ner några gånger för att fördela tvätten och känna av obalansen. Sen centrifugerar den oftast på det varvtal man har ställt in, men är det för mycket obalans så kör den på ett lägre varvtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.