Har en 6 år gammal Indesit som tvättade klart ett 60° program. När jag öppnade luckan så luktade tvätten bränd gummi och det började komma lite (inte särskilt mycket) vit rök ur trumman. Stängde såklart av strömbrytaren på väggen och även vattentillförseln. Nu är hela maskinen kall och det har gått ganska många timmar, men det jag blir orolig för är om det fortfarande är risk för brand inuti maskinen..? Tänker att det är dags för en ny för jag vågar absolut inte testa den igen (dessutom var den dålig överlag:rolleyes:). Men borde jag göra nåt mer NU, typ koppla ur den helt eller ställa ut den eller nåt, eller är det bara att låta den stå kvar i tvättstugan tills en ny blir monterad?
 
Har du möjlighet att koppla loss den och hiva ut den utomhus hade jag gjort det. Den skall ju ändå ut...
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Har du möjlighet att koppla loss den och hiva ut den utomhus hade jag gjort det. Den skall ju ändå ut...
Kanske… bara det ”lilla” problemet att den är fast installerad med elen, så då måste den kopplas ur på något sätt…
 
  • En fast installerad vägguttag för 380V med en röd indikatorlampa och ansluten kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahaaa...

försäkringsbolaget kanske har något journummer som kan råda?
 
Kollade lite närmare på trumman nu och det verkar dels som att det fastnat gummi på trumman (därav lukten/röken??) och som att trumman är längre ifrån gummibälgen än vad jag minns att den varit innan. Tyckte också att trumman betedde sig lite märkligt häromdagen, som att den rörde sig mer än normalt under en tvätt.
 
  • Närbild av en tvättmaskins trumma som visar spår av fastnat gummi och mellanrummet till gummibälgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kedjehus1973 skrev:
Kollade lite närmare på trumman nu och det verkar dels som att det fastnat gummi på trumman (därav lukten/röken??) och som att trumman är längre ifrån gummibälgen än vad jag minns att den varit innan. Tyckte också att trumman betedde sig lite märkligt häromdagen, som att den rörde sig mer än normalt under en tvätt.
Då är det nog ingen större fara. Hade det varit motorbrand hade du märkt det nu :)
Jag hade haft den strömlös tills den är bytt oavsett.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Då är det nog ingen större fara. Hade det varit motorbrand hade du märkt det nu :)
Jag hade haft den strömlös tills den är bytt oavsett.
Jo. Nu står den utomhus till slut ändå, där gör den förhoppningsvis ingen skada :D Man blir lite nojig när man hör om alla tvättmaskinsbränder bara :sweat:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
A
K kedjehus1973 skrev:
Jo. Nu står den utomhus till slut ändå, där gör den förhoppningsvis ingen skada :D Man blir lite nojig när man hör om alla tvättmaskinsbränder bara :sweat:
Den är sopslut, byt maskin, truminfästning eller lager har gett upp
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den är sopslut, byt maskin, truminfästning eller lager har gett upp
Yes. Och en billig Indesit blir det inte igen kan jag garantera…!
 
A
K kedjehus1973 skrev:
Yes. Och en billig Indesit blir det inte igen kan jag garantera…!
Good thinking
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.