Hej, någon som har tips kring detta fel vore jag djupt tacksam!

Jag har en Siemens tvättmaskin, WM14SA8DN/01 (har precis passerat 2 år sedan jag köpte den) som inte pumpar ut vattnet.

Mot slutet av programmen så går tiden inte ner och efter ett tag stoppar den, piper och visar felkod E36 (som indikerar att den just inte får ut vattnet).

Jag chansade och köpte en ny avloppspump som jag bytte, men tyvärr kvarstår problemet.
Har också kollat så att inget sitter i slangen och stoppar…
 
Kollat slangen mellan trumman och pumpen ? Man kan hitta många roliga saker där
 
M math_a skrev:
Hej, någon som har tips kring detta fel vore jag djupt tacksam!

Jag har en Siemens tvättmaskin, WM14SA8DN/01 (har precis passerat 2 år sedan jag köpte den) som inte pumpar ut vattnet.

Mot slutet av programmen så går tiden inte ner och efter ett tag stoppar den, piper och visar felkod E36 (som indikerar att den just inte får ut vattnet).

Jag chansade och köpte en ny avloppspump som jag bytte, men tyvärr kvarstår problemet.
Har också kollat så att inget sitter i slangen och stoppar…
Har du gjort rent silen?Har en likadan maskin och då brukar silen var igensatt.
 
Hörs det om pumpen går?
 
A
M math_a skrev:
Hej, någon som har tips kring detta fel vore jag djupt tacksam!

Jag har en Siemens tvättmaskin, WM14SA8DN/01 (har precis passerat 2 år sedan jag köpte den) som inte pumpar ut vattnet.

Mot slutet av programmen så går tiden inte ner och efter ett tag stoppar den, piper och visar felkod E36 (som indikerar att den just inte får ut vattnet).

Jag chansade och köpte en ny avloppspump som jag bytte, men tyvärr kvarstår problemet.
Har också kollat så att inget sitter i slangen och stoppar…
egentligen indikerar detta att sensingkretsen för tryckvakten har ballat ur, den sitter på kretskortet
så är maskinen tom kolla nivåkammare och slang fram till pressostaten annars byt i tur och ordning
byt tryckvakt
byt kretskort
är maskinen inte tom har du fel framtill pump eller pump (som dy bytt) eller slangen ut från maskin eller slutligen där slangen mynnar
 
Troligen någon nål, tandpetare el. dyigt som hindrar pumpen från att snurra
 
Den är ju bytt.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Den är ju bytt.
kan ju kommit fram något nytt i pumpen? eller kollade du slangarna till och från noga
 
Jag lyckades precis lösa det.
Hade kollat allt trodde jag men inte ”vattenlåset” där slangen från tvättmaskinen gick in. Där satt en hårt packad luddboll.
Med den borta funkar allt fint igen:)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.