Hej!
På det programmet som heter bomull kulör.
Hur kan tvättmaskinen veta vilken temperatur den kan använda? Programmet heter ”60 grader bomull kulör” men i tvättbeskrivningen står det ”verklig tvättemperatur kan avvika från inställd tvättemperatur för att spara effekt”. Hur funkar detta?
 
Det fungerar så att temperaturen kanske når 60C någon gång under programmet. Om det skadar kläderna eller inte vet inte maskinen.

Men sådana program som bara når temperaturen en liten stund är väldigt vanliga numera för att få bättre energideklaration. På min maskin behöver jag köra AllergyPlus programmet för att faktiskt få tvätten ren (då den håller temperaturen uppe).
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Okej jag fattar. Men tvättar man något man verkligen vill tvätta i 60 grader så är det bättre att köra på en rent 60graders-program då..
 
Fast man behöver kolla i manualen om det rena 60-graders programmet håller 60 grader hela tiden. Det är långt från alla som gör. För mig är det Allergy Plus som håller 60.

Tabell som beskriver tvättprogrammet Allergy Plus för starka textilier, inställt på 60 grader, med konstant temperatur under hela tvättprocessen.

Din manual borde ha en tabell liknande denna:

Tabell som visar förbrukningsvärden för olika tvättprogram med specifikationer som programtid, effektförbrukning, vattenförbrukning och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Som sjoelund säger, vanliga programmen måste uppfylla energikrav från EU och värmer eller sköljer därför inte lika mycket. Jag kör "Hygien" på min Siemens som gör samma som Allergy Plus. Angiven temperatur under längre tid och högre vattennivå. Då blir tvätten så ren som jag vill, inte vad EU tycker.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.