Hej funderar på att köpa tvättmaskin och torktumlare till bostadsrätten.
Har dock bara 1-fas in i lägenheten med en huvudsäkringen på 20 A. Ska jag deppa ihop fullständigt eller finns det hopp?

Båda ska tydligen avsäkras med 10A vardera. Detta lämnar inte mycket spelrum men läser man beskrivningen har TM en energiförbrukning på 1200W och TT behöver 2800W vilket "bara" blir 4kW.

Kan väl se på Plasma TV'n och ha viss belysning men någon matlagning kan man väl glömma?

Frågan lyder; är det någon idé att försöka installera TM och TT i min lägenhet? Ett positivt svar skulle kunna vara; ja det kommer TYP inte hända att TM och TT maxas samtidigt som blir hungrig och behöver laga mat.

Ja, ni förstår vad jag fiskar efter.
Egna erfarenheter alltså ;)

Mvh Eriksson
 
Måste du köra TT, TM & Spis samtidigt blir det problem, annars borde det funka.
 
Glömde kyl & frys i beräkningen :(
Fortfarande ok?
 
Med lite bakom pannbenet så kommer du att fixa detta.

Protte
 
Tror jag med, finns ju ingen super lösningar tyvärr, får leva med det helt enkelt.

Regeln blir att när TM & TT används får övriga större laster inte användas (ej matlagning eller dammsugning).

Mindre laster som kyl, dator, tv, fläktar osv drar tillsammans en del men kommer i praktiken säkert att fungera - e ju inte fullt pådrag jämt.

Tack för bollandet!
 
En 20A diazedsäkring (propp) klarar 30A i en timme ungefär, så lite marginal finns det trots allt.
 
säkra upp till 25A om det är möjligt, det ger större marginaler.
 
om kabeln innan klara det förståss..

Tvätta på helger. och ät ute på helger. :)
 
snaggletooth skrev:
En 20A diazedsäkring (propp) klarar 30A i en timme ungefär, så lite marginal finns det trots allt.
Det är gängsäkring, så lite tur har man allt! Ska fråga föreningen vad det är för typ, en snabb håller väl knappast så länge.

electrocuted skrev:
säkra upp till 25A om det är möjligt, det ger större marginaler.
Helt klart värt att fråga om kablarna klarar det, återkommer med svar.

Tack.
 
En snabb diazed tål mer än en trög. Den är endast snabbare i kortslutningsområdet.
 
snaggletooth skrev:
En snabb diazed tål mer än en trög. Den är endast snabbare i kortslutningsområdet.
Hmm intressant. Vid vilken Ampere tolkar säkringen i fråga att det är en kortslutning om inte 10A över det angivna i en timme? Mycket man inte kan...

Finns det föresten någon anledning varför du skriver "diazed" istället för "gängsäkring" (länk till wikipedia)?

Mvh
 
Du har mest troligt varken snabb eller trög säkring utan en kombination av bägge sk gL/gG vilken är trög vad gäller överström men snabb gällande kortslutning.
Denna typ har i princip ersatt trög säkring idag.

Vad gäller installation tror jag nog det ska klara sig utan problem, du kan ju testa innan du beställer större säkring iaf, kostar dock en tusing mer per år.
 
Slugge skrev:
Vad gäller installation tror jag nog det ska klara sig utan problem, du kan ju testa innan du beställer större säkring iaf, kostar dock en tusing mer per år.
Surt det där med att energi bolaget vill ha mer pengar när anläggningen klarar 25A redan (kabeln borde ju också klara det).

Vad gäller själva installationen skulle jag uppskatta om ni ville tycka till lite. Får se vad elektriker drar till med men det är gött att ha lite på benen innan han/hon drar till med "det blir mycket dyrare men tyvärr måste vi dra kablarna så här".


Kritisera på bara:
Det är som sagt 1-fas in i lägenheten med huvudsäkring 20A.

Det går idag 2st 1.5mm (nolla, fas) från centralen till badrumslampan ovanför badrumsspegeln. I samma rör kan man från centralen nog lägga 3st 2.5mm som man avsäkrar med 16A gängsäkring. Från badrumslampan blir det väl 3G2.5 EKK alt. EKRK ner till arbetsbrytare (1,6m ovanför golv) därifrån sedan 2st gummikablar till varsin maskin.

Vad gäller 16A avsäkring för maskinerna är detta något jag sett i andra lägenheter, sen om det är rätt eller fel vet jag inte. Såg proffsigt ut iaf.
Fabrikanten vill vet ja att man istället drar fram två sep. matningar båda avsäkrade med 10A. Visst, skulle elektrikern kunna göra detta och sedan använda EKK 4G1.5 istället. Som sagt, om båda är ok och det handlar mer om en kostnadsfråga skulle jag föredra det första.
Mvh
 
Eftersom det är 1-fas du har tror jag inte du behöver betala vanliga avgiften för 25 A utan kanske bara för 20, lite osäker.
Det brukar vara att ett 20 A 1-fas abonnemang motsvarar ett 16 A 3-fas men kolla med ägaren av nätet, detta kan kanske skilja lokalt.
Har du inte jordade uttag i din lägenhet eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.