Har införskaffat en torktumlare till tvättstugan som jag tänkte ha bredvid tvättmaskinen. Tänkte inte på att det bara finns ett uttag där där tvättmaskinen sitter i just nu och som är kopplad till en sån on/offbrytare. Frågan är nu om jag kan sätta in ett tvåvägsuttag där istället? Vi är totalt ohändiga så behöver antagligen anlita en elektriker isåfall. I annat fall så finns det ett vanligt tvåvägsuttag på den andra väggen där jag har testat att köra torktumlaren. Har även testkört båda tvättmaskin och torktumlare samtidigt men blev osäker på om det är rätt handhavande. Kan jag använda det uttaget i väntan på en eventuell elektriker och köra både tvättmaskin och torktumlare samtidigt? Blev mest osäker på vad som är rätt.
 
Det kan fungera, men risken är att säkringen löse ut lite då och då pga överbelastning.

Ta en bild på gruppförteckningen och på gruppcentralen, det kan vara som så att det är tre faser till brytaren.
Om så är fallet så går det att sätta ett uttag till.
Eventuellt går det att byta till ett dubbeluttag som matas av två faser MEN då måste uttaget skyddas av en flerpolig dvärgbrytare.
 
Sen har vi en till elcentral men det är bl.a för köket.
 
  • Elcentral med fyra säkringar och etiketter "UTHUS", "VARMVATTENBEREDARE", "TREFASSUTTAG", samt en modernare säkringsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elcentral med säkringsdosor och etiketter för köksapparater som diskmaskin och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.