Vår tvättmaskin luktar skunk i trumman någon som har ett tips hur vi får bort lukten ?
 
rensat silen i botten på maskinen?
Hört att folk kört maskingen tom med en diskmaskinstablett i, det skall kunna rengöra bort odör ur trumman.
 
Vi hade problem för ett tag sedan med taskig doft i tvättmaskinen. Då började vi använda vanligt tvättmedel i tvättmedelsbehållaren istället för moderna bollar som man lägger i tvätten. Det blev genast bättre. Maskinerna är oftast tillverkade för att användas på ett sätt och det sättet fungerar oftast bäst.
 
  • Gilla
Mackiisen
  • Laddar…
P
Jag fick med en gammal illaluktande maskin när jag köpte landet. Jag gjorde några saker


  • Kollade att filter och tvättmedelsfack var ordentligt rena
  • Körde en maskin med något speciellt rengöringsmedel för disk- och tvättmaskiner, skulle tro att det mest var citronsyra.
  • Körde en 90 graders maskin med klorin.
Sen dess har jag inte känt någonting.
 
Sen efter rengöring är det alltid bäst att låta luckan stå lite öppen och tvättmedelsfacket utdraget ca 5 cm så det kan torka upp och ventilera genom maskinen mellan tvättarna.
 
Tack för tipsen filtret är rengjort och vi använder både tvätt medel i trumman och tvättmedelsfacket vi låter alltid luckan stå öppen men ändå luktar det skunk. skall prova men maskindiskmedel och klorin.
 
Brukar köra mina arbetskläder på 95 grader emellanåt för att motverka skunklukt i maskinen. Fungerar bra för mig...
 
kör ett 90-95 gradigt program minst en gång i månaden, det krävs för att bli av med tillväxten av bakterier på utsidan av trumman. Tydligen gör flytande tvättmedel det hela ännu värre, så pulver är allra bäst.
 
JB,
¨
om du inte får bukt med doften efter 90-95 graders tvätt med sura ämnen i (Klorin, avkalkningspulver,osv.), så har du mögel som ätit sig fast i maskinen. Då är det bara att byta maskinen om du inte vill tvätta i mögel.

Tips inför fortsättningen.
-90-95 grader 1gång i månaden när du bor i Skåne
-Lämna tvättmedelsfack och lucka på glänt efter tvätt för att släppa ut fukten
-Dosera alltid mindre än vad tror
 
LottaGro skrev:
kör ett 90-95 gradigt program minst en gång i månaden, det krävs för att bli av med tillväxten av bakterier på utsidan av trumman. Tydligen gör flytande tvättmedel det hela ännu värre, så pulver är allra bäst.
Dagens miljövänliga tvättmedel innehåller en stor mängd zeoliter - ett tillsats som löser sej inte i vatten, fastnar vart som helst och blir till perfekt grågrund för alla sortens illaluktande slam/släm som växer i fuktig miljö. Sköljer man inte tvätten ordentligt så fastnar detta pulver i kläder som blir "dammiga" och besvärliga för allergiker. Jag skulle tro att flyttande tvättmedel innehåller inte zeoliter och det blir faktiskt bättre och inte sämre med flyttande. Själva zeoliter är inget farligt men bidrar till påväxt och det är illa nog .

Tyvärr är fosfater förbjudna och zeoliter som ersätter fosfat ställer till det med dålig lukt i maskiner. Har du tur att hitta så välj medel utan zeoliter :).
Du har helt rätt att 95-program hjälper att bli av med det illaluktande slam.
Vill man se hur detta slam ser ut så kan man bara titta i golvbrunnen som maskinen är kopplat till :).
gaia
 
Läste nåt gammalt husmorstips... tror det var ättikssprit man skulle köra i en tom tvättmaskin?
 
  • Gilla
ddl
  • Laddar…
SgtArdbeg skrev:
Läste nåt gammalt husmorstips... tror det var ättikssprit man skulle köra i en tom tvättmaskin?
det tipset hjälper i första hand att ta bort kalkavlagringar
 
Under rötmånaden har vår tvättmaskin också börjat lukta ibland. Jag brukar köra en påse citronsyra i tvättmedelsfacket och då brukar det försvinna. Ättika borde kanske också fungera, det ska ju funka på svettlukten som inte går bort i träningskläder av syntet, men det har jag inte hunnit prova.

/C
 
Gör som Ripley skriver (citronsyra) funkar alltid.

//M
 
Jag mailade miele när vår två år gamla maskin började lukta skunk ibland. Jag är väl insatt i att det är zeoliterna i kombination med låga temperaturer och ofta överdosering.

Svaret från Miele var: Kör maskinen tom på högsta temperatur med maskindiskmedel i pulverform. Kör därefter maskinen en gång till utan utan maskindiskmedel på högsta temperatur.

En kollega berättade att om kläderna luktar skunk, så lägg dem i en 10-litershink med vatten och ättika ett par timmar. Sen tvättar man kläderna. Skunklukten ska tydligen försvinna då.
 
  • Gilla
Joakim84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.