Hej.Jag har en Cylinda FTTK 4940 kombinerad tvättmaskin och torktumlare som är tre år gammal. För några dagar sedan luktade tvätten lite surt var på jag tvättade två tomma tvättar på 90 grader. Efter det var det väldigt mycket skit i tvättmaskinen som jag torkade ur men nu när min sambo skulle tvätta en tvätt några dagar senare (inte tvättat något där mellan) så läckte det ut stora mängder vatten. Jag har försökt att felsöka lite och det jag kommit fram till är:
  • Det läcker nedtill bakom frontplåten, osäker på exakt varifrån då det kommer vatten längs hela kanten där fronten möter plåten under maskinen
  • När jag startar ett program så fyller den på maskinen som vanligt och trumman börjar snurra utan problem men sen när trumman stannat och startar igen så börjar det läcka stora mängder vatten. Jag tänkte att det kunde vara bälgen men då borde det läcka konstant och inte efter en viss tid/ett visst moment
  • Om jag då stänger av tvätten så tömmer den precis som vanligt utan problem så tror inte att det är något fel på pumpen
Så här ser det ut när den fyllt på vatten en gång och trumman börjar gå, jag ser inget konstigt här


Sen när trumman stannat och börjar gå igen så börjar det läcka direkt.
 
Redigerat:
Läcker den bara när den snurrar motsols?

Kan vara en tätningsbälg som spruckit och som håller tätt när trumman snurrar medsols men läcker när trumman snurrar motsols.
 
Det verkar som den bara läcker när den snurrar åt ett håll. Dock inte helt säkert, vill inte gärna ha igång den så den går ett helt varv för att se om det fortsätter vid nästa skifte av håll. Hur ser jag om en tätningsbälg har spruckit? Behöver jag ta ut hela bälgen?
 
Redigerat:
Med tanke på att vattennivån är under luckans underkant så tippar jag (mitt logiska tänkande) att sprickan sitter i anslutningen mellan yttertrumman och avloppspumpen, mest troligt på högersidan av anslutningen.
 
Är vattnet i trumman kvar? Kan ju vara så att den tar in vatten på två olika sätt (via diskmedelsfacket, och direkt in i trumman) och den ena anslutningen läcker.
 
Jag skruvade av toppen av tvättmaskinen, om jag lyser med en ficklampa på bälgen så ser jag ljuset inne i maskinen, det känns inte helt rätt? Eller tätar lucka till det när den stängs? Jag testade lite med det här med motsols men det stämmer inte. Den går en stund åt ena hållet, inget händer. Den går en stund åt andra hållet, inget händer. Sen stannar den i typ två sekunder och när den då startar igen så börjar läckan.

Ja det är vatten kvar i trumman, ska kolla om jag kan se om det läcker via diskmedelsfacket då, det känns som en rimlig förklaring då den går bra först och sen börjar den läcka när den stannar och göra något annat (möjligen fyller genom tvättmedelsfacket). Hur testar jag lättast det?
 
Du kan ju lyssna på vattenflödet när ventilen öppnas. Eller dra ut tvättmedelslådan lite på glänt. Så ser du om läckaget sker samtidigt.
 
Jag skulle testa tvättmedelslådan och flödet därifrån. Då fungerade den helt plötsligt och tvättade i 8-10 minuter men sen stannade den i cirka 30 sekunder, inte ett ljud och helt plötsligt la den till 5 minuter på tvättiden och startade igen och då kom läckan tillbaka.

Är vattennivån normal? Jag tycker det känns som väldigt mycket vatten i maskinen.
Här tvättar den normalt tycker jag, kanske för mycket vatten?

Här står den still och sen kommer läckan
 
Redigerat:
A
Du får kolla runt hela bälgen
Dra i vecken
Om man drar fram maskinen o tippar den bakåt så brukar man se var det läcker
 
Tack för all hjälp, jag fick inte rätt på det och hittade inget fel så fick tag i en bekant till mina föräldrar som kommer och tittar på det idag. Återkommer med vad som var fel för de som är intresserade, kanske kan hjälpa någon annan i framtiden.
 
men är väl berättigad till RUT på det nu väl?....eller REP avdrag....
 
Bronken
Gammal tråd men är intresserad av hur det gick, vad som var knas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.