Om man nu gör ett stumt underlag av dubbel golvgips eller motsvarande hur kommer att helkaklat badrum med klinker golv reagera på en centrifugernade tvättmaskin?
Idag skakar huset när maskinen centrifugerar,
 
Är det ingen som har tvättmaskin hemma med klinkers på golvet? :surprised:
 
Det är ju egentligen självklart att nuvarande branschregler tillåter att man har en tvättmaskin i rummet?

Har man gjort golv och underarbete enligt reglerna borde det mao inte vara några problem.
 
Låter som de e dags å byta tvättmaskin ;)
 
Tror dessvärre att det är så att huset inte är byggt för tvättmaskin.

golvbjälklag 150x50 cc 80-90 ungeför
spikat golvplank 28mm tjockt
spånskiva 12 mm

inte det mest stabila underlag. självklart måste det förstärkas upp innan man lägger klinker på det. Min undran var ju helt enkelt om man kan få ett träbjälklag att bli tillräckligt stabilt så att inte fogarna spricker när maskinen centrifugerar.

smiler skrev:
Låter som de e dags å byta tvättmaskin  ;)
 
kolla in www.ardex.se så hittar du att spånskiva med S48-limmad golvgips ÄR starkare än spånskiva + skruvad golvgips på cc30. Dock skall golvgipsen (den limmade) ligga i samma riktning som spånskivorna, dock med förskjutna skarvar. Min erfarenhet av gamla rglar i golven är att de normalt sätt ligger runt 8-9 cm i bredd och är idiotstabila. Ring ardex och hör vad de säger?


PS Såg att det var 12mm spånskiva. Tror att dessa skall bytas till riktiga GOLV-spånskivor.

Återkom sedan gärna med ett inlägg.

Lagavulin
 
Jag har en gammalvilla från 1885 med ett badrum på övervåningen med ett 30 år gammalt klinkergolv. Vi har haft en modern höghastighetscentrifugerande tvätmaskin i 10 år nu och vibrationerna från den har gjort att golvet spruckit med små sprickor litet här och där. Bjälklaget är förmodligen cc 60 eller mer och golvet är uppbyggt c:a 10 cm, men jag vet inte hur det är sammansatt (kanske gjutet med cement). Vi har inga fuktproblem eftersom vi har en väl fungerande duschvägg på badkaret (som är tätat mot väggen med silikon), där vi duschar och alltså inte släpper ut något vatten på golvet.

Jag skall snart helrenovera badrummet och står nu i valet och kvalet om jag skall lägga plastmatta eller ge mig på att förstärka bjälklaget till cc 30 och därefter lägga ett reglementsenligt golv med klinker på detta. Har dels funderat på att då gjuta en rejält armerad cementplatta som underlag, men också på att dämpa centrigugrörelserna genom att ställa tvättmaskinen på ett gjutet cementfundament och ev också sätta gummitassar på den av den typ som används för motorinstallationer i båtar.
 
Vi har tvättmaskin i vårt nyrenoverade badrum. Bjälklaget är cc 60 och vi kottlade cc30. Vi har golvspånplatta och klinker.
Trots det känns vibrationer fån centrifugeringen fämst det intilliggande rummet. Verkar som om vibrationerna vandrar i bjälklagret. Vår centrifugering går på 1400 varv.
Kan i och för sig bero på att vi har ett hus från 1889 och att balkarna är långa.
Jag har inte upptäckt några sprickor ännu, men känner att jag blir orolig då jag läser inläggen.
 
Har ni testat dom små
gummifötterna?
Såg dom på elgiganten finns säkert
på fler ställen.

Mvh Putte
 
vi har ställt vår tvättmaskin och tumlare på ett stativ, eller vad man kallar det, med en dragback och gummifötter. Det gör att maskinerna kommer upp en bit och står inte direkt på golvet.
 
Harrieth du säger att eran
tvättmaskin står på stativ?
Det är inte som en låda som skapar
låg frekvent ljud som fortplantar sig i golvet?.

Mvh Putte
 
Visar en bild istället
 
  • tvttmaskin.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok jag fattar inget ljud där inte :cool: .

Mvh Putte
 
Jag är sdnart klar med mitt klinkersgolv. Jag tänkte ställa maskinen på fyra 1 cm tjocka gummiplattor under fötterna på maskinen.
Då ska det väl inte bli så mycket vibrationer hoppas jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.