Hej,

Har precis köpt tvättmaskin (1-fas med stickpropp) och är inte så sugen på att klippa av stickproppen.

Den gamla tvättmaskinen (1-fas) var ansluten till en el-dosa där 3-fas är framdraget (för de två oanvända faserna är säkringarna avstängda och märkta "tvätt - används ej" i centralen)

Min fråga är om det är OK att koppla ett vanligt 1-fas uttag från 3-fas el-dosan, och sen sätta tvättmaskinen i den? Eller är det bättre att fastansluta maskinen i dosan.

Jag har ingen 3-fas-säkring som bryter faserna samtidigt, men jordfelsbrytare finns. Jag har sökt lite här, och övriga frågor verkar mest gälla att dela upp en 3-fas till flera 1-fas uttag, men jag kommer ju bara använda en av faserna.
 
Tvättmaskinen ska anslutas med stickpropp så sätt upp ett uttag och jordfelsbrytare har du ju så det blir bra, trådarna som inte används lägger du bara åt sidan ev. med lite eltape på ändarna.
 
OK, tackar för snabbt svar.
 
Om trådarna till faserna du inte behöver redan är avisolerade kan du sätta vars en ubåt på dem eller klippa och tejpa som elmont föreslog. Klister mot en kopparyta som någon senare kan få för sig att ansluta undviker jag (i och för sig bara klenspänning, men det borde vara samma sak för starkström).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.