Hej,

Har sedan igår börjat få problem med min tvättmaskin som är en Husqvarna QW16905. Den har börjat varna för att den ej fyller vatten så jag började med att rengöra tömningspumpen, filtret vid tillvattnet på maskinen samt ett filter som sitter på tillvattenslangen innan den mjuka delen.
Vattnet är och har alltid varit tillslaget till maskinen och jag kunde hitta väldigt lite partiklar i filtret som jag borstade bort. Det är även bra vattentryck där maskinen står.

Detta hjälpte tyvärr inte utan meddelandet kommer tillbaka. Det kommer cirka tre-fyra gånger under en tvättcykel, vid fyllning samt sköljning. Kvitterar jag meddelandet så fungerar den till slut.

Är det någon som stött på detta tidigare eller kan lista ut vad det kan vara?

Tack på förhand!
 
Jag hade börjat med att kolla om den får fullt flöde in i maskinen.
Det kan vara så enkelt att flödet är för litet så en regel om tid det ska att fylla överskrids. Men när du kvittrar så är den redan halvfull.
 
  • Gilla
Lilross
  • Laddar…
Ta av toppen på maskinen, på höger sida under locket så sitter det en pressostat, kolla så att slangen till den inte har hoppat av, det är ganska vanligt. Jag brukar även ta av baksidan på maskinen och köra in armen och klämma på slangarna/gummikoppen som är under trumman som är kopplad till filterhuset. Brukar kunna få loss mycket kalk på så sätt, så tar jag ur filtret och fyller i vatten i trumman och spolar igenom på så sätt.

Sen är det inte omöjligt att själva magnetventilerna på inloppsventilen är dåliga.
 
  • Gilla
Lilross
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Flödesmätaren
 
  • Gilla
Lilross
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Flödesmätaren
Ah du låter säker på din sak, sånt gillar jag :) Såg tyvärr inte den delen som beställningsbar från E-lux hemsida men får ringa och fråga. Har du varit med om ett liknande fall tidigare så man kan beställa en utan att tänka efter, eller kan man testa den befintliga på något sätt?

Tack för de övriga tipsen, ska montera isär den i eftermiddag och se om en novis kan hitta något som ser uppenbart fel ut.
 
Flödesmätaren var det, dock var filtret fyllt med små partiklar. Jag monterade ner den för att titta på den innan jag beställde en ny för knappa 900:- :dizzy:

När jag hade plockat ner den så knackade jag den med filterdelen mot bänken och det ramlade ut en hel del små (kanske järn) partiklar. Liknande små hittade jag i det större filtret innan den mjuka delen på slangen. Nu återstår det att undersöka varför dessa hamnat där :thinking:

Efter jag knackat ut dessa så fungerar den igen!
 
  • Små mörka partiklar och vattendroppar på en ljus bänkskiva bredvid en del av en flödesmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.