heisiandiishe
Någon som varit med om att filtret inte går att skruva ut? Sitter stenhårt. Lyckades vrida runt det ett varv men sedan tog det stopp. Misstänker att de saker som troligen åkt ner där, har kilat fast sig men jag trodde inte det det skulle kunna göra det omöjligt att gänga ur. Tog givetvis i som en hel karl och rubbade det en bit till. Sedan slutade det med tång och våld och att ”greppet” bröts sönder

Ja, en Siemens iq700 från 2015. Service gjord 2019 då den slutade pumpa ur vattnet en bit in i programmet. Och nu service igen. Men det blir nog en ny istället. 1000 spänn för servicebesök plus nya delar torde bli faktura på 2000:- Fuk Siemens. Hade identiska 2 kyl frys från samma år. Kompressorn på ena slutade fungera efter ca 3 år.. Trist utgift. Kanske kan just detta hända med en tvättmaskin. Att det blir stopp i filtret och att detsamma inte går att skruva loss. Skit hursomhelst.
 
A
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Någon som varit med om att filtret inte går att skruva ut? Sitter stenhårt. Lyckades vrida runt det ett varv men sedan tog det stopp. Misstänker att de saker som troligen åkt ner där, har kilat fast sig men jag trodde inte det det skulle kunna göra det omöjligt att gänga ur. Tog givetvis i som en hel karl och rubbade det en bit till. Sedan slutade det med tång och våld och att ”greppet” bröts sönder

Ja, en Siemens iq700 från 2015. Service gjord 2019 då den slutade pumpa ur vattnet en bit in i programmet. Och nu service igen. Men det blir nog en ny istället. 1000 spänn för servicebesök plus nya delar torde bli faktura på 2000:- Fuk Siemens. Hade identiska 2 kyl frys från samma år. Kompressorn på ena slutade fungera efter ca 3 år.. Trist utgift. Kanske kan just detta hända med en tvättmaskin. Att det blir stopp i filtret och att detsamma inte går att skruva loss. Skit hursomhelst.
det finns fler trådar om detta här på forumet
och förslag på olika lösningar med olika verktyg
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Tack för länken. Ser att det inte är så mycket att be för. Måste fixa en ny insats alternativt köpa ett nytt filterlock och borra sönder det gamla för att få ut det
 
heisiandiishe
T tergo skrev:
Filtervredet på tvättmaskinen sitter fast | Byggahus.se
Tack för länken! Försökte söka på forumet men hittade ingen bra länk...
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Tack för länken! Försökte söka på forumet men hittade ingen bra länk...
Varför ska du förstöra nått för ? om inte maskinen har någon botten så ned den på ryggen. Ta loss slangen som går till pumpen..
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Vonelffors Vonelffors skrev:
Varför ska du förstöra nått för ? om inte maskinen har någon botten så ned den på ryggen. Ta loss slangen som går till pumpen..
Ok, man kommer alltså åt den underifrån? Nu har jag i alla fall beställt Bild på ett grått plastfilter för en hushållsmaskin, kallat "Filter-ludd", med prisinformation och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"filter-ludd" för 200 spänn. Tänker att maskinen får stå där den står så hackar jag hål på vredet och kan få ut det som fastnat. Så sätter jag dit ett nytt lock. Det som redan är förstört är själva vredet som är i plast och går sönder när man vrider det med stort våld som jag gjorde. Bättre hade varit att ta ut maskinen och tagit loss detta underifrån som du beskriver att man kan göra, om jag förstod dig rätt. Men den chansen är redan förbi. Vredet är redan pulvriserat...
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Ok, man kommer alltså åt den underifrån? Nu har jag i alla fall beställt[bild] "filter-ludd" för 200 spänn. Tänker att maskinen får stå där den står så hackar jag hål på vredet och kan få ut det som fastnat. Så sätter jag dit ett nytt lock. Det som redan är förstört är själva vredet som är i plast och går sönder när man vrider det med stort våld som jag gjorde. Bättre hade varit att ta ut maskinen och tagit loss detta underifrån som du beskriver att man kan göra, om jag förstod dig rätt. Men den chansen är redan förbi. Vredet är redan pulvriserat...
Då är det lika bra att byta :)
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
heisiandiishe
Hammare, kniv och tänger gjorde jobbet ganska enkelt. Nytt filter levererades via Siemens på två dagar. Fungerade utmärkt. Tog 5 minuter. Förutom ett litet plastsvärd så hade något filtliknande om ca 1x1 dm tagit sig in och slingrat sig fast ordentligt.
 
  • Verktyg på golv framför öppen torktumlare: hammare, tänger och plastkniv, med filterdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.