Hej jag har en Electrolux EWF1629 från 2005. Den har gått som en klocka till för 3-4 år sen då det var dags att byta motorns kol. Sen har den gått fint igen.

Nu beter den sig dock underligt. Ibland så skakar (”hoppar”) den vid start av centrifugering. Användningen är den samma som den varit hela tiden, så det är inte mer tvätt i den.

Det verkar som om den vid de tillfällen då den hoppar går igång på för högt varv utan att den först ”förcentrifugerat” för att få ut vatten ur tvätten innan den ökar varvtalet och centrifugerar snabbare.

Det är inte slutcentrifugeringen, utan centrifugeringarna inne programmet som problemet, och bara vid full maskin, men som sagt inte mer full än tidigare

Pumpen och silen är kollad och det finns inga hinder för att pumpa ut vatten.

När den ”hoppar”, verkar det som om den själv upptäcker det, för då blir den passiv några minuter innan den kör vidare. (Timern går dock vidare trots att den inte gör något)

Nån som har en idé?

Vh Johan
 
Redigerat:
Har du öppnat locket på översidan och kollat så inte en fjäder gått av. , trumman är fjäderupphängd, kan även sitta nertill.
 
Hej, kollat nu och fjädrarna som håller trumman är hela. Sen står trumman på två vita ”dämpare” som man ser om man tittar ner under trumman.

känner man på trumman så känns den väldigt ”flytande”, hänger inte snett eller så.

Vh J
 
OK Kör med locket öppet en gång och se hur den bär sig åt. Nu vet jag inte hur dämparna riktigt fungerar, om någon har gett sig eller så. Det gäller även att vattnet har runnit ur tvätten så mycket som möjligt , tvätten ligger i botten av trumman och då kan obalans bli. Det går ju att hålla emot trumman med händerna lite för att ev märka något. Det är klart en sak med obalans som gör det.
 
Är inte packboxen slut då? Öppna luckan baktill (om den har en sån) och kolla om det läckt vatten vid navet.
 
J jonaserik skrev:
OK Kör med locket öppet en gång och se hur den bär sig åt. Nu vet jag inte hur dämparna riktigt fungerar, om någon har gett sig eller så. Det gäller även att vattnet har runnit ur tvätten så mycket som möjligt , tvätten ligger i botten av trumman och då kan obalans bli. Det går ju att hålla emot trumman med händerna lite för att ev märka något. Det är klart en sak med obalans som gör det.
Har kollat på sekvensen och den är ju smart och driver ur vattnet genom att snutta trumman växelvis höger vänster med lågt först och sen ökande varv innan den går på med centrifugeringen. På så sätt ska tvätten fördela sig jämnt i perferin.

Blev sugen på att slå igång en maskin nu och kolla. Sist var det 40min kvar när den började hoppa
 
Det måste då vara när den är i första sköljningen då , 40 min kvar. Går ju att starta tom och vrida fram uret för att se om det plaskar i maskinen. Säker på att det inte ligger en strumpa eller annat som stoppar under trumman, har hänt förr. Går att se med ficklampa genom dom små hålen.
 
Ska kolla genom hålen när den är klar sen. Det är digitalt ur på den här maskinen.
 
Den fastnar i skölj och centrifugläge.

Fick sätta över den på centrifugläge och då tog 10min ca 30min för den att ta sig igenom. Den hamnar i några väntelägen som verkar jätteundrliga. Finns det möjligen ett överströmsskydd som måste kallna på motorn?

vh J
 
A
en mycket fin maskin från sin tid (2006)

tömningspumparna är dåliga original om den har ett ljusblått hölje.

elementet kan gjort sitt om du har kalkhaltigt vatten

nivåsystemet kan ge felaktig info
motorn kan ge felkoder

dessa två sista fel är kretskortet
det finns inte att få tag på längre utan man tar ut det ur maskin , blåser bort koldammet och kollar alla lödningar jättenoga, samt löder om de som är fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.