H
Vår Cylinda FT-22 har varit lite temperamentsfull de senaste veckorna på så sätt att den inte alltid avslutat programmen helt. Jag trodde först det var skräp i pumphuset så jag tömde det men tyvärr har bekymret eskalerat.

Idag vägrar maskinen helt enkelt starta programmet man väljer.

Maskinen har ström, strömlampan lyser, lucköppning fungerar, och när man trycker på startknappen hör man först ett lätt 'klick' men sedan händer inget mer.

När maskinen fungerat som den skall har det första 'klicket' efterföljts av ett kraftigare 'klick' (någon form av relä, gissar jag) och därefter har programmet gått igång.

Detta gäller samtliga programval man kan göra.

Någon här som har en bra idé om hur man går vidare med detta för att fastställa felkälla och ev reparationsinsats?

Tack på förhand.
 

Bästa svaret

A
H hawkse skrev:
Vår Cylinda FT-22 har varit lite temperamentsfull de senaste veckorna på så sätt att den inte alltid avslutat programmen helt. Jag trodde först det var skräp i pumphuset så jag tömde det men tyvärr har bekymret eskalerat.

Idag vägrar maskinen helt enkelt starta programmet man väljer.

Maskinen har ström, strömlampan lyser, lucköppning fungerar, och när man trycker på startknappen hör man först ett lätt 'klick' men sedan händer inget mer.

När maskinen fungerat som den skall har det första 'klicket' efterföljts av ett kraftigare 'klick' (någon form av relä, gissar jag) och därefter har programmet gått igång.

Detta gäller samtliga programval man kan göra.

Någon här som har en bra idé om hur man går vidare med detta för att fastställa felkälla och ev reparationsinsats?

Tack på förhand.
Byt motorkol!
 
H
electroluxaren skrev:
Byt motorkol!
Jag hör vad du säger och tror dig. Kan jag som vetgirig få lite mer bakgrund till svaret?
Min mentala bild av att byta motorkol är att man byter ut något som sitter på en elmotor.
Det jag undrar är hur detta kan göra att inte ens, t ex, tömningsprogrammet fungerar. Det kör ju på en egen pump? Någon form av 'checklist' maskinen gör när den startar upp som gör att den inte fortsätter, oavsett om huvudmotorn behövs eller ej?

Tack så mycket för svaret!
 
A
det är något elektroniskt...

första åtgärd är att kontrollera motorkolen, är dessa nya så mäter man jordfelet i elementet
ser allt detta bra ut så skyller man på kretskortet
 
H
electroluxaren skrev:
det är något elektroniskt...

första åtgärd är att kontrollera motorkolen, är dessa nya så mäter man jordfelet i elementet
ser allt detta bra ut så skyller man på kretskortet
Tack. Då förstår jag det som en första standardåtgärd innan man går vidare. Inte nödvändigtvis att det avhjälper felet.
 
A
H hawkse skrev:
Tack. Då förstår jag det som en första standardåtgärd innan man går vidare. Inte nödvändigtvis att det avhjälper felet.
det finns alltid omfall på dessa till åren komna
men symptomen är normalt sett motorkol
och det är för att maskinen kollar kontinuiteten i motorns lindningar innan programstart för att utröna om kolen är slut.

värmeelementet på dessa brukar bara medföra att den inte värmer, inga spökfel som med andra fabrikat.

kretskorten börjar krokna nu på ålderns höst, har varit med om att tex luckan inte öppnas
 
H
electroluxaren skrev:
det finns alltid omfall på dessa till åren komna
men symptomen är normalt sett motorkol
och det är för att maskinen kollar kontinuiteten i motorns lindningar innan programstart för att utröna om kolen är slut.

värmeelementet på dessa brukar bara medföra att den inte värmer, inga spökfel som med andra fabrikat.

kretskorten börjar krokna nu på ålderns höst, har varit med om att tex luckan inte öppnas
Lucköppning är det enda som spökat tidigare i veckorna men då har tvätten också varit lätt våt som om den inte centrifugerat klart.
Då håller jag tummarna för kolen och tackar för de utförliga svaren.
 
H
Tack för detta. Nu är motorkolen bytta (de var bägge under 0.5cm långa!) och maskinen känns som ny. Jag såg att ett chip på kretskortet såg lite svett ut så det är väl nästa vända kan man tänka. Väldigt nöjd med maskinen annars så den tänker jag försöka hålla liv i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.