Jag hade tänkt sätta upp tvättlinor i vår tvättstuga och har tidigare sett en toppenidé i en hyresfastighet. Man nyttjade en plastöverdragen vajer vilket löpte "parvis" med ca 50mm avstånd för att sära det upphängda kläderna och därmed påskynda torkningen (istället för att hänga plaggen över en lina). Vad jag kom ihåg var det speciella fästen och "distanser" för vajern som gjorde att kläderna hölls isär trots sin tyngd. Nu hittar jag inte dessa anordningar och detaljisterna verkar bara vara frågande:(. Är det någon som känner till var man kan få tag på inästningarna och framförallt distanserna som håller isär "vajer-paret"?:confused:
 
Vi hade det i ett Familjebostäderhus. Ring dem och fråga efter en fastihetsskötare eller ngt åt det hållet. De borde kunna svara på det.
 
Hittade linsatsen hos Elbjörn men den kostar 3.600 kr. Det blir en egen lösning....
produkt.asp
 
Bra idé.
Har du löst det med något eget än?
 
Jodå! Jag tog två regelbitar 45 x 70 och skruvade fast i väggen. På dessa satte jag fast knoppar som man normalt fäster kapellstroppar med (på bilsläp och lastbilar). Sedan köpte jag plastklädd vajer på K-Rauta samt vajerlås och spände sedan upp linan. Jag drog inte linorna parvis som jag tänkt ifrån början utan lade dem med 20 cm mellanrum. Fungerar mycket bra (till en kostnad på 250-300 kr).
 
Annars så skulle det kanske funka om man monterar block (taljor) på en regel och sedan drar vajern genom dessa. Med rätt storlek på blocken så borde det funka.
 
Skulle säkert funka. Jag vet dock inte vad sådana skulle kosta? I mitt fall skulle 12 taljor vara nödvändiga. Det fungerade på ungefär samma sätt när jag satt knopparna på ovansidan regeln. Skillnaden är att linan glider i spåret på knoppen istället för att taljan skulle snurra med linan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.