Googlar man på tvätta tygsoffa så får man en drös olika svar, som bakpulver, ättika, diskmedel men även en del maskiner som ångtvättmaskin.

Min soffa är inte så skitig samt inte så mycket fläckar (en del finns ju) men tänkte endå det kan vara fräsh att snygga till den nu när man är ledig.

Min Divan soffa kan man inte plocka bort tyget så man måste göra det på plats.
Kollar man hos försäljaren sködelråd så säger den inte mycket

  • Rengör soffan med en fuktig och mjuk bomullstrasa.
  • Använd anpassat rengöringsmedel mot fläckar.
  • Dammsug med ett mjukt borstmunstycke för att hålla smuts och damm borta.
Så vad använder ni för medel (eller maskin) för att hålla eran soffa rent?
 
Jag har använt textilschampoo på några soffkuddar. Fungerade ganska bra, men det blir lätt flammigt om kudden blir ren på ett ställe där fläcken satt men fortfarande lätt smutsig vid sidan om. Räkna med att tvätta hela soffan om det ska bli riktigt bra.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Precis, textilschampo funkar men man måste vara noggrann.

Jag vet inte hur de fungerar nu förtiden men förr, när jag brukar använda sådant, tvättade man med svamp eller ngt liknande, lät torka och sedan dammsög man ytan. Om det då blivit ojämnt rent fick man upprepa.

Det finns också maskiner att hyra för att tvätta mattor och en del såda fungerar bra till stoppade möbler också.
 
C cazz skrev:
Googlar man på tvätta tygsoffa så får man en drös olika svar, som bakpulver, ättika, diskmedel men även en del maskiner som ångtvättmaskin.

Min soffa är inte så skitig samt inte så mycket fläckar (en del finns ju) men tänkte endå det kan vara fräsh att snygga till den nu när man är ledig.

Min Divan soffa kan man inte plocka bort tyget så man måste göra det på plats.
Kollar man hos försäljaren sködelråd så säger den inte mycket

  • Rengör soffan med en fuktig och mjuk bomullstrasa.
  • Använd anpassat rengöringsmedel mot fläckar.
  • Dammsug med ett mjukt borstmunstycke för att hålla smuts och damm borta.
Så vad använder ni för medel (eller maskin) för att hålla eran soffa rent?
Alltså, nu har jag bara haft soffor med avtagbar klädsel men jag har tvättat ett gäng fåtöljer, utomhusdynor och ett par bilsäten med en sån här maskin: https://www.dconcarcare.com/en/faki...-water-vacuumer-extractor-carpet-cleaner.html

Eller rättare sagt, jag har tvättat med vatten rengöringsmedel och borste (både manuell och på skruvdragare) och sen använder man maskinen till att suga så torrt som möjligt. Funkar kalasbra!

Men det hänger ju förstås på vad det är för tyg också. Såna maskiner går för övrigt att hyra på t.ex. Hygglo. Sök t.ex. på "Puzzi".

Men sen har jag en bekant som är duktig både på möbler och att sy som extraknäcker lite som tapetserare åt vänner & bekanta och hon hävdar med bestämdhet att nästan alla möbelklädslar går att ta av oavsett om dom är "avtagbara" eller ej men det beror förstås på kunskap och händighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.