Det börjar bli dags att tvätta huset, det har börjat komma lite alger.

Svärfar sa att det dög med vanligt diskmedel och vatten. Stämmer det eller ska jag köpa någon algtvätt?
 
I
Om diskmedel och vatten är verkningsfullt på sikt, vet jag ej. Lika lite tror jag på att du får bättre resultat med algtvättmedel.

Däremot vet jag att 25%-ig handelsammoniak i spädning 1:10 (1 liter A till 10 liter vatten) är mycket verkningsfullt, men tyvärr inte att rekommendera av miljöskäl. Det hamnar i jorden när du sköljer av fasaden (som även diskmedel och algtvättmedlet gör) och påverkar där microorganismerna som bidrar till att du får grönt i rabatter och gräsmattan.

Du ska heller inte använda högtryckaren eftersom vatten då trycks in i virket och med det följer algsporer så att beväxningen blir ännu mer omfattande än tidigare.

Kunde du istället leta upp en sorts små sniglar (cirka 1 cm långa) som gärna kavar sig uppåt väggen och käkar alger, så har du en miljövänlig algbekämpning ;)

I brist på det är vatten och en ordentlig rotborste på långt skafta att skrubba med nog ett väl så effektivt medel.
_________________
Byggaren
 
tackar!

Jo sniglar har jag i mängder, men då måste det regna så jag hittar dom.

Men jag får köpa någon algtvätt o testa på en sida. Jag har ganska lite alger så det blir nog ganska lite skrubbande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.