Hur kan jag göra timmerväggen ren och fin, nu sitter tidningspapper klistrat och väggen skulle kunna bli finare, tanken att slipa har slagit mig. Kan det sitta lukt i timret?

På vissa delar skall jag slå upp gipsvägg, bör jag ta bort drevningen där också, tänker på att det kanske sitter lukt i tygdrevningen? Vindpapp finns på utsidan så den gamla drevningen är överflödig.
 
Återigen med lukten. :)
Vad skulle det vara för lukt? Det är nog rejält utvädrat om det har suttit där i hundra år. Jag tror inte att du behöver bekymra dig om drevningen heller. Våra timmerväggar är drevade med mossa och lin och luktar absolut inte. Tänk på att du ställer frågor i ett byggnadsvårdsforum, och en av grundtankarna med byggnadsvård är att bevara så mycket som möjligt. Inte att ta bort. Drevningen är ett gammalt och mycket traditionellt sätt att vindtäta och du borde förvalta ditt gamla hus så att även nästkommande generationer kan få se hur man gjorde!
 
Du kanske ska överväga att klina och måla timmerväggen? Bara och omålade timmerväggar har inte funnits traditionellt, om det inte rörde sig om riktigt fattiga miljöer. Man förskönade i så lång utsträckning som möjligt. Hos oss har man jämnat ut såten med kilar, så att väggen är slät, och sedan har man målat med limfärg. I rosa!
 
Och gör inget som inte går att göra ogjort typ slipa timmret.
 
Hej.

Jag blötte ner papperet på väggarna o skrapade försiktigt med en färgskrapa. Sen
rengjorde jag timmerväggen med kallt vatten o linoljesåpa från gysinge. Oj vad det luktar gott :)
Fungerade jättebra.

Att det på något sätt skulle lukta behöver du nog inte vara orolig för. Där man stoppat
tyger för att isolera tog jag bort o ersatte med lindrev.

Lycka till Kindblom
 
Väcker frågan igen. Ska ni ha timret inne i rummet? Då behövs det nog verkligen drevning. Men som du skriver, tygdrevning är lite av ett oskick, men det var väl gamla kläder som fick komma till heders en sista gång. Det kan det ju lukta lite av. Tygdrevning avlägsnar jag alltid utan undantag.

Håller med Konichiva Girl: Fundera på lerklining. Har för mig att man på det kan sätta oljehärdad board för att tapetsera på. Olja och tapeter, låter lite konstigt. Men det står nog i Gysingeboken om invändig renovering. Lerklining har förresten högsta brandklass, och det är inte så dumt.
 
konichiwa girl skrev:
Återigen med lukten. :)
Vad skulle det vara för lukt? Det är nog rejält utvädrat om det har suttit där i hundra år. Jag tror inte att du behöver bekymra dig om drevningen heller. Våra timmerväggar är drevade med mossa och lin och luktar absolut inte. Tänk på att du ställer frågor i ett byggnadsvårdsforum, och en av grundtankarna med byggnadsvård är att bevara så mycket som möjligt. Inte att ta bort. Drevningen är ett gammalt och mycket traditionellt sätt att vindtäta och du borde förvalta ditt gamla hus så att även nästkommande generationer kan få se hur man gjorde!
Tycker du att jag skall förvalta lukten också? Något är det som utsöndrar "torparlukten" jag tror den kommer från grunden men undrar också om den kan komma från något annat. Bara för att det är i tråden för byggnadsvård så behöver man inte vara fanatiker för att ställa en fråga. Jag är ute efter tips med nya och gamla metoder. Det går att blanda gamla och nya metoder. Jag tror inte du själv sitter på ett utedass.
 
  • Gilla
Viktoria72
  • Laddar…
Mr Handyman skrev:
Väcker frågan igen. Ska ni ha timret inne i rummet? Då behövs det nog verkligen drevning. Men som du skriver, tygdrevning är lite av ett oskick, men det var väl gamla kläder som fick komma till heders en sista gång. Det kan det ju lukta lite av. Tygdrevning avlägsnar jag alltid utan undantag.

Håller med Konichiva Girl: Fundera på lerklining. Har för mig att man på det kan sätta oljehärdad board för att tapetsera på. Olja och tapeter, låter lite konstigt. Men det står nog i Gysingeboken om invändig renovering. Lerklining har förresten högsta brandklass, och det är inte så dumt.
Som jag skriver så är det vindpapp mellan penel och timmer på utsidan. Jag skall dessutom isolera med cellplast som är vindtätt.
 
  • Gilla
Petjoha
  • Laddar…
Linusm skrev:
Och gör inget som inte går att göra ogjort typ slipa timmret.
Om man sandpapprar timmret vad är konstigt med det, der är ju ett levande material som behöver omvård?
 
konichiwa girl skrev:
Du kanske ska överväga att klina och måla timmerväggen? Bara och omålade timmerväggar har inte funnits traditionellt, om det inte rörde sig om riktigt fattiga miljöer. Man förskönade i så lång utsträckning som möjligt. Hos oss har man jämnat ut såten med kilar, så att väggen är slät, och sedan har man målat med limfärg. I rosa!
Detta hus är nog ett fattigmansboende, det märker man på det mesta, kakelugn,murstock, grund, etc. Så timmerväggen är helt blottad efter att jag har ryckt bort alla trätexskivor som satt uppspikade. Det sägs att huset har anor från 1700-tal.
 
aggen skrev:
Om man sandpapprar timmret vad är konstigt med det, der är ju ett levande material som behöver omvård?
Om det är 1700-tals timmerstockar så har de troligtvis märken efter bilning och om du då slipar bort dom ojämnheterna för att få fram en slät yta så har du gjort åverkan på det historiska materialet. Om du däremot bygger in allt i gipsskivor så har du visserligen i mångas ögon förfulat rummet, men du har å andra sidan inte gjort någon större skada....... framtida ägare av huset kan alltid ta fram dom gamla timmerväggarna igen. Såpskurning tycker jag verkar vara en god idé.

Jag skulle också ta bort dom gamla trasorna, kan mycket väl tänka mig att dom luktar muggigt, och i stället täta med ny lindrev. ;)

PS även fattigmansboenden är värda att vårdas ;-)
 
Aggen, varför ska du isolera med cellplast, vad finns det för fördel som gör att du väljer det materialet? Och hur ska du isolera, var tänkte du sätta upp skivorna?
 
Hej igen.

Det tips jag gav tidigare har jag gjort på de timmerväggar som vi ska ha synliga i huset.

Vi har timmrat ner en gård från 1890 o flyttat den 20 mil.
Eftersom detta räknas som ett nybygge så måste man följa dagens byggregler. Vi har alltså
isolerat huset på insidan med ekofiber så alla ytterväggar är reglade inåt och sedan klädda med
gips eller pärlspont.
På ytterväggarna har vi inte tagit bort tidigare drevning utan bara kompleterat den med lindrev.

Vi har idag 3 synliga inner/timmerväggar. En vägg är målad o resten bara skurade med såpa.

Det är svårt att försöka bevara allt det gamla när man inte kan eller får enligt byggnorm. Så nån
lerklining för oss har aldrig varit aktuell. Dessutom så bor man i norrland...som vi... så skulle det nog bli
alldeles för kallt o oekonomiskt :). Men som sagt vi bor i huset...vet inte om du ska bo permanent eller använda
ditt hus som fritidshus. Om du ska använda huset som fritidshus o det inte behöver isoleras så skulle nog jag prova lerklining.

Lycka till. Kindblom
 
jon_h skrev:
Aggen, varför ska du isolera med cellplast, vad finns det för fördel som gör att du väljer det materialet? Och hur ska du isolera, var tänkte du sätta upp skivorna?
Ett material som andas och som är lätt att arbeta med. Skivorna skall jag sätta upp på innervägg då jag inte vill ha timmerstockarna synliga, får regla under med de smalaste reglarna (700mm), då samtidigt kan jag att välja att isolera en del innefrån, men frågan e om det är så bra. På detta sätt kommer inte timmret till nån skada.
 
kindblom skrev:
Hej igen.

Det tips jag gav tidigare har jag gjort på de timmerväggar som vi ska ha synliga i huset.

Vi har timmrat ner en gård från 1890 o flyttat den 20 mil.
Eftersom detta räknas som ett nybygge så måste man följa dagens byggregler. Vi har alltså
isolerat huset på insidan med ekofiber så alla ytterväggar är reglade inåt och sedan klädda med
gips eller pärlspont.
På ytterväggarna har vi inte tagit bort tidigare drevning utan bara kompleterat den med lindrev.

Vi har idag 3 synliga inner/timmerväggar. En vägg är målad o resten bara skurade med såpa.

Det är svårt att försöka bevara allt det gamla när man inte kan eller får enligt byggnorm. Så nån
lerklining för oss har aldrig varit aktuell. Dessutom så bor man i norrland...som vi... så skulle det nog bli
alldeles för kallt o oekonomiskt :). Men som sagt vi bor i huset...vet inte om du ska bo permanent eller använda
ditt hus som fritidshus. Om du ska använda huset som fritidshus o det inte behöver isoleras så skulle nog jag prova lerklining.

Lycka till. Kindblom
Har ni ingen panel på utsidan, om så är fallet varför har ni inte vindpapp emellan då är väl ny lindrev onödig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.