Hej,

Började precis att slipa altangolvet som sitter inglasat. Det är vanlig tryckt trall som jag har slipat tidigare och minnen kommer tillbaka :(
Den tidigare oljan (kinesisk träolja) klibbar igen slippappren väldigt snabbt. Kör med en enkel rund excenter-slip.

Undrar om man kan tvätta och lösa upp oljan innan eller om det är hårt arbete och MÅNGA slippapper.

Några idéer?
 
Häll ut matolja på trallen.
 
Hmmm, ok. Tyvärr förstår jag inte logiken i att hälla ut olja men kanske är det "bekämpa eld med eld".

Förklara gärna varför?
Raps, majs eller annan olja?
 
S
tvättat innan?
 
Hehe, förstår din skepsis....
Jag kan inte förklara hur det funkar, men när jag förr hjälpte en kompis som jobbade som golvslipare hade vi jämt ut matolja när vi skulle slipa oljade golv. Papperen geggade inte igen sig alls då. Har tyvärr ingen koll på sort, det kan förhoppningsvis någon annan tipsa om. Samt även supporta mitt tips 😊
 
SBH skrev:
tvättat innan?
Nej, det har jag inte. Funderade på om man skulle köra "tralltvätt" innan.
Första gången jag tvättade så använde jag Cuprinol Tralltvätt men nog lite för starkt då trät reste sig....så fick slipa hela golvet (både inne och ute).
Funderar på om man skall göra nåt liknande nu då jag ändå tänker slipa men vore skönt att byta papper hela tiden och slippa "gegget" på trallen.
Sen kanske du menade din fråga till matolje-idén.....
 
Hej!
Innan du häller ut olja på trallen, kan du prova att bara blöta slippappret med olja och se om gegget fastnar.
Förr använde vi nafta till detta.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Skall nog prova det....hittade även denna tråd och det verkar som tipset @[SKPG]Zamora har är välbeprövat :)

Verkar inte vara något att förlora att prova
 
Provade idag lite snabbt med "matolje-tricket" men funkade inte alls.
Köpte istället trallrent med lut och det verkar ha fått bort en del olja på ytan och den verkar torrare. Skall prova att slipa imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.