Har just skrapat ytterväggar på en gäststuga.
Hur lång tid får det max ta från det jag "fasadtvättat" tills dess och grundmålar och sedan färdigmålar, för att inte äventyra tvättningens verkan? Skrapad röd yttervägg på gäststuga med gröna fönsterluckor och en vit stol i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skrapad yttervägg på en röd stuga med vita kanter och gröna luckor, redo för tvätt och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrapad yttervägg på en gäststuga med synlig trästruktur, väntande på fasadtvätt och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättningen står sig hela den här säsongen kanske ännu längre och med detta vädret torkar det upp på ett par dagar även om du använt högtryck med försiktighet
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tvättningen står sig hela den här säsongen kanske ännu längre och med detta vädret torkar det upp på ett par dagar även om du använt högtryck med försiktighet
Kompletteringsfråga:
Tre väggar är mörkbrun-täcklaserade (för många år sedan) en vägg rödmålad (ej plastfärg)
De laserade väggarna är väl borstade och med mjuk borste avdammade.
Alla väggarna kommer att målas med "Falu Grå" täcklasyr
"Skall" även de brunlaserade väggarna fasadtvättas?
Måste alla väggarna grundmålas?
Tacksam för svar
/Ingvar
 
Tvätt är alltid bra man skall inte måla på smutsiga ytor har ingen erfarenhet av Falu täcklasyr bäst att fråga om grund till den men rent allmänt är det bra att grunda om man har trärena eller nedgångna sugande ytor
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tvätt är alltid bra man skall inte måla på smutsiga ytor har ingen erfarenhet av Falu täcklasyr bäst att fråga om grund till den men rent allmänt är det bra att grunda om man har trärena eller nedgångna sugande ytor
Ytterligre en fråga.
Har fått höra att man kan tvätta före det att man skrapat bort allt löst och att tvättningen sedan anses avklarad.
Är detta ett korrekt förfarande?
Jag har lärt mig att man tvättar efter skrapning/borstning?
/Ingvar
 
Jag har alltid tvättat före sen känner man när man skrapar att träet är torrt skrapa inte surt virke. Tvättar man efter är risken att man får skrapa en gång till om du använder högtryck så försök inte skrapa med det utan håll en bit ifrån o skölj av ytan då pressar du inte in vattnet i träet
 
  • Gilla
Ingvar Persson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.