Hej experter!;)

Köpte ett hus i okt förra året, besiktningsman, inga konstigheter.
nu har vi haft byggare 1 här som rådde oss att byta tak, vilket besiktningsmannen inte sa någonting om.
ok, taket har ca 30 år på nacken, men enl besiktn. var det endast "mossa på tak som bör tas bort".
hade byggare 2 här som tyckte taket såg helt okej ut.
fick ett nummer till ett företag som sysslar med "takvård" dvs besiktigar taket, tvättar och målar och garanterar 10 år extra livslängd.
jag har googlat halvt ihjäl mig utan att hitta någon som provat detta.

Någon som har testet/känner någon som testat?
30-40 tusen och +10 år känns ju som en bekväm lösning när man just köpt hus och typ ALLT skall göras...
tacksam för svar!
 
30-40 tusen låter dyrt för en sån tjänst. gå själv upp och bara spola av mossan med en högtryckstvätt räcker. tror knappast att du behöver göra nåt annat.
 
Skulle vara försiktig med just högtryckstvätt. Har man sköra pannor kan de spricka. Me jag skulle absolut prova med borste och slang själv först
 
jo jag har förstått att jag skall vara försiktig med högtryckstvätt på taket och undrar lite hur företaget tänker där.
men räcker det att spola av och borsta? "håller" taket längre då, om det inte är något större fel på pappen?
är bensalkonklorid något att tänka på?

tack för svar! :)
 
har hört både bra och dåligt om bensalkonklorid,så jag har inte ening om det är bra eller dåligt. Jag har oxå hört med ett tvättningsföretag..typ samma pris,men man får ju göra avdrag,men blir ju ändå ca 25 tusen som man inte vill lägga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.