Hej. Har fått överta en soffa som jag gillar. Den är helt ok men jag funderar ändå på att försöka fräscha upp tyget åtminstone på rygg och sittdynorna. De har blixtlås på tyget så jag kan ta av tyget och tvätta det. Nu har jag hört att man inte ska tvätta möbeltyg på vanligt sätt utan använda något skum. Tyget kan vara behandlat på något sätt vilket kan förstöras vid vanlig tvätt. Är det någon som har kunskap om detta?
 
Korvgubbe
Har använt den här på en hel del dynor/mattor med gott resultat. Men testa på en dold yta först för säkerhets skull!
 
BirgitS
Det beror helt på vad det är för tyg, det går att köpa möbler klädda i tyg som går att tvätta i maskin men det finns också sådana som bara kan kemtvättas.

Skumtvätt har jag bara sett för tyg som inte kan tas bort.

Kan du inte fråga hur tyget har gjorts rent förut eller om det finns kvar några papper från köpet?
Har du tur kan det finnas tvättanvisningar fastsydda i något av de olika tygstyckena.
 
Min erfarenhet är att de flesta möbeltyger går att tvätta i maskin om man använder programmet för handtvätt. Var noga med att torka klädseln på en plan yta alternativt rulla in den i torra frottéhanddukar. Om klädseln är i bomull sätter du tillbaka den innan den torkat helt. Ull låter du torka helt.
 
Tack för era svar/råd. Om man tog av tyget från en sittdyna så stod det på en lapp på insidan "kem el. skumtvätt". Så då är det väl det som gäller. En nyfiken fråga till bara, att tvätt med skum är annorlunda än tvätt i maskin förstår jag men vad skiljer "kemtvättstvätt" från "vanlig tvätt i maskin"?
 
Hemmakatten
Bara för att det finns ett blixtlås betyder inte det att tyget går att ta av eller ska tas av. Blixtlås är vanligt att man sätter dit av monteringstekniska skäl. Kolla noga innan ni försöker dra av tyget.

Även om det är en avtagbar klädsel så är det svårt att få tillbaka det på plats utan veck och elände vet jag av egen erfarenhet. Och är det bomull i tyget kan det krympa.

Jag skulle absolut testa med nån skumtvätt först.
 
Hemmakatten
I kemtvätten använder de inget vatten utan kemikalier i stället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Och eftersom kemikalierna har god effekt vid låg temperatur så blir aldrig mer än 30 grader i tvätten och det är ju högre temperatur som gör att bomull krymper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.