Ska tvätta fasade innan målning (ny stuga). Men vi har inget vatten. Jag kan få dit en tunna med vatten, men finns det någon pump som kan suga vatten ur tunnan och spruta ut genom en vattenslang? Till rimlig kostnad då.

Eller finns det andra tips?
 
AXS
En högtryckstvätt behöver inte så högt ingående tryck.
Kan räcka med tunnan på en stege.
 
Korvgubbe
Jag tror också att en ht-tvätt är det enklaste alternativ, kanske inte det billigaste men å andra sidan har man väl mer nytta av en ht-tvätt än en pump när jobbet är färdigt.
Trycket i en vanlig trädgårdsslang brukar inte vara så högt så ett par meter sughävert räcker nog gott och väl. Däremot bör man nog fundera över vattenmängden, Biltemas billigaste anger max 5 l/min, vilket jag antar är bland de lägsta av alla modeller. Räknar man på 200 l i en tunna så får man ut 40 minuters körning, i praktiken skulle det förmodligen bli en halvtimme som man har på sig, hinner du spola av stugan på den tiden?
 
Tvätta inte huset med högtrycks tvätt det skall skuras och sedan sköljer man av skiten.
 
Korvgubbe
Varför inte ht-tvätt?
Jag förstår att man inte bör försöka spola av smutsen med den med tanke på vatteninträngningen, men håller man sig på lite avstånd så blir inte effekten värre än med en vanlig trädgårdsslang med spolmunstycke.
 
Köp en skurborste med förlängningsskaft, tvätta med Yes diskmedellösning (måste vara Yes), "skölj" med en svamp med rent vatten. Använd inte klorin.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nu har jag fått andra bud, att jag bara ska torrborsta fasaden. Till saken hör att huset är fabriksgrundat. Det är en mycket tunn grundning och huset har stått 10 månader nu utan att ha målats. När jag rådfrågade där jag köpte färgen fick jag svaret att huset ska tvättas om det stått längre än 3 månader. Men nu har en annan målare vi känner lagt sig i och anser att huset bara ska tvättas om det är synlig algpåväxt, vilket det inte är. Huset ser lika fräscht ut som när det restes.

Jag tänker att smutsen kanske just nu är så mikroskopisk att vi inte ser den med ögat men att den kan göra skada om den målas in. Nonsens säger målaren som hävdar att en rejäl torrborstning av kåken tar bort befintlig smuts.

Vad göra, vad göra?
 
Han kanske inte duschar sig själv heller utan väntar till ev.svett torkat och sedan borsta av sig vänder kalsongerna ut o in och går vidare vad vet vi om det?
 
cecar33 skrev:
Han kanske inte duschar sig själv heller utan väntar till ev.svett torkat och sedan borsta av sig vänder kalsongerna ut o in och går vidare vad vet vi om det?
Så du menar alltså att trådskaparen skall tvätta husets tak med hårschampo, väggarna med bodywash och sedan köra deodorant under takrännorna?

Allvarligt talat, så har jag ingen aning om man skall våttvätta eller torrborsta, men att jämföra ett hus med människokroppen låter lite långsökt..
Dessutom, om man torrborstade sig själv med stålborste hade man nog blivit av med mycket smuts.

/ Fredrik
 
Med tanke på dina förutsättningar så hade jag torrborstat och blandat i lite algdödande medel i färgen, typ bensaltensid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.