Jag har nyligen flyttat in i ett hus byggt på 60-talet. Det är ett enplanshus med källare. Ett av rummen i källaren har betongväggar som är målade med kalkfärg. (Vilket jag fick veta av färgaffären, när jag tog med en bit av putsen in till dem.) Min tanke är att fräscha upp rummet, även om det kommer inte användas som bostadsrum. Jag har tänkt måla i en mörk kulör. När jag pratade med dem sa de att man måste tvätta bort kalkfärgen från väggarna innan man kan grunda och måla med ny färg. Nu har jag börjat tvätta väggarna, men inser vilket projekt det är! Osäker på hur mycket färg som faktiskt måste bort innan ny färg kan fästa. Väggarna var innan vitmålade och med hjälp av vatten och borste försvinner färg, men att få dem helt betongrena känns omöjligt. Något som vet hur mycket av kalkfärgen som faktiskt måste skrubbas bort från väggarna för att ny färg ska fästa och inte flagna av?! Tycker jag läst så många olika varianter när jag söker p ånätet hur man kan och inte kan göra i källare. Har köpt en primer och mörk betongfärg att använda - vill inte riskera fuktskador (då rummet ligger under markytan) på grund av att fukt stängs in i väggarna...Tacksam för råd/tips.
 
N
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför färgen måste bort om den sitter.
Har du några bilder?
Har dom målat direkt på betongen?
Nu är väl allt ojämnt, så det kanske måste bort.
Men kalkfärg är ju rätt mjukt, kanske en barkspade, istället för att kleta med vatten inomhus.
Eller bred sandviksskrapa.
Har du haft några fuktproblem tidigare i rummet?
 
N neo11 skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför färgen måste bort om den sitter.
Har du några bilder?
Har dom målat direkt på betongen?
Nu är väl allt ojämnt, så det kanske måste bort.
Men kalkfärg är ju rätt mjukt, kanske en barkspade, istället för att kleta med vatten inomhus.
Eller bred sandviksskrapa.
Har du haft några fuktproblem tidigare i rummet?
Har inga bilder just nu. Men kan ordna. Enligt färgbutiker var man tvungen att ta bort kalkfärg, att man inte ”bara” kan måla över. Idag har rummet inga fuktskador. Men vill heller inte riskera få några pga. för tjock färg på väggarna som stänger in/ut fukt.
Väggarna är ok jämna, men ska fylla i lite hål efter hyllor och annat som varit monterade.
Finns det inte risk för att man river bort massa betong och skapa ojämnheter om man river bort färg med en skrapa?
Men det är som du säger, blaskigt med vatten. Har en avfuktare där just nu…
 
N
Är det betong är det ingen fara, det är så hårt.
Men klart att man kan repa det.
Men har lite svårt att tro att väggarna är så jämna med bara betong.
Kalkfärg är helt diffusionsöppet, så du stänger inte in något med kalkfärg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Är det betong är det ingen fara, det är så hårt.
Men klart att man kan repa det.
Men har lite svårt att tro att väggarna är så jämna med bara betong.
Kalkfärg är helt diffusionsöppet, så du stänger inte in något med kalkfärg.
De är inte släta väggar i och med betongen, men ändå inga direkt ojämnheter.
Har dock varit snål och köpt färg på Biltema, innan jag läste på ordentligt om att måla i källare.
https://www.biltema.se/bygg/farg/ut...g/mur--och-putsfarg-svart-10-liter-2000053997
Menar du att man vågar måla direkt på kalkfärgen utan att ta bort den?
Vill inte att den ska flaga av efter att det är färdigt…
 
S
Måla om med kalkfärg eller riktig silikatfärg istället så slipper du det där skitjobbet.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Måla om med kalkfärg eller riktig silikatfärg istället så slipper du det där skitjobbet.
Men enligt färgaffären (Colorama) kan man inte måla med kalkfärg på kalkfärg. Frågade om det…de menade att oavsett vad jag ska måla om med, måste jag ta bort kalkfärgen först.
Varför funkar inte Biltemas Mur- och putsfärg?
 
S
Visste inte att du tänkt måla med Biltemafärg. Har ingen kunskap om den.

Jag antar att färgaffären inte säljer traditionell kalkfärg eftersom de ger det rådet..
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Visste inte att du tänkt måla med Biltemafärg. Har ingen kunskap om den.

Jag antar att färgaffären inte säljer traditionell kalkfärg eftersom de ger det rådet..
De sa till mig att jag kunde målades vanlig väggfärg, att färgen inte spelade så stor roll förutsatt att det inte var fuktskador på väggarna. Det viktiga var att kalkfärgen togs bort…
 
S SarEri skrev:
Men enligt färgaffären (Colorama) kan man inte måla med kalkfärg på kalkfärg. Frågade om det…de menade att oavsett vad jag ska måla om med, måste jag ta bort kalkfärgen först.
Varför funkar inte Biltemas Mur- och putsfärg?
Man har målat över gammal kalkfärg med ny kalkfärg i århundraden i nya lager. Se bara till att få rätt färg. Colorama säljer inte bra kalkfärg.
Ev kan du måla med silikatfärg av god kvalitet.
Allt annat skulle jag aldrig måla med i en källare där det bevisligen fungerat bra i 60 år. Har själv en grund med färg målad av prof målare med ngn mera tät helvetes färg som några år senare ramlar i stora lager pga av att fukt stängts in.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om du vill ha en problemfri källare ska du fortsätta med kalkfärg. Den är ojämförligt bäst på att släppa igenom fukt utan att påverkas negativt. Biltemas putsfärg är som en plastfärg i jämförelse.
Jag gjorde ett större källarprojekt i min källare är jag lade ner mycket möda på att få bort plastfärg frän putsen som stängt in fukten. Fick i princip putsa om väggarna. Målade sedan ytterväggarna med kalkfärg medan väggarna som inte vätte ut målades med just biltemas putsfärg då de inte hade samma fuktpåkänning. Det är verkligen en otrolig skillnad i hur de hanterar fukt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Om du vill ha en problemfri källare ska du fortsätta med kalkfärg. Den är ojämförligt bäst på att släppa igenom fukt utan att påverkas negativt. Biltemas putsfärg är som en plastfärg i jämförelse.
Jag gjorde ett större källarprojekt i min källare är jag lade ner mycket möda på att få bort plastfärg frän putsen som stängt in fukten. Fick i princip putsa om väggarna. Målade sedan ytterväggarna med kalkfärg medan väggarna som inte vätte ut målades med just biltemas putsfärg då de inte hade samma fuktpåkänning. Det är verkligen en otrolig skillnad i hur de hanterar fukt.
Så din rekommendation är att bara måla över direkt med en annan kalkfärg? Ingen primer eller ta bort befintlig färg?
Tips på vart man köper bra kalkfärg? Misstänker att jag behöver ca 10l.
 
S SarEri skrev:
Så din rekommendation är att bara måla över direkt med en annan kalkfärg? Ingen primer eller ta bort befintlig färg?
Tips på vart man köper bra kalkfärg? Misstänker att jag behöver ca 10l.
Hade helst velat måla i svart…
 
Du kan pigmentera kalkfärg, men svart gissar jag kan bli svårt, eftersom kalken i sig är vit. Vet inte på rak hand hur mycket pigment man kan tillsätta utan att påverka bindningsförmågan, sen är olika pigment i täckförmåga.
Måste vara ett pigment som tål kalk också, men jag tror de flesta svarta klarar det.
 
Silikatfärg går att måla på väl bundna kalkytor vet inte om man kan få den i svart kalk går också men skall du ha någon vanlig väggfärg måste all kalk bort det är bara silikat som fäster på kalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.