hej har hört att endel tvättar sina bilar med endast högtryck kan det blir bra resultat?
har ni en behållare som blandar vattnet med bilshampo? kan den bli ren utan varmvatten och utan svamp? såfall är ja riktigt sugen på köpa en.. fundera såfall på en kärsher 5,585
har den pumphus i metall och behållare till shampo? det är dom viktigaste prylarna verka det som.. tacksam för svar

http://www.clasohlson.com/se/Högtryckstvätt-Kärcher-K5.585/Pr314908000
 
Vill du tvätta bilen eller blåsa av skiten?
Har du krav på resultatet måste du svampa av den ändå.
Bruksbilen blåser jag av någon gång ibalnd, Jaggan använder jag inte ens högtryck på, bara mjuk vattenstråle.
 
Skulle vilja se den rena bilen som bara är tvättad med högtryckstvätt utan riktig svampning med schampo. Och dessutom inte torkad. Det kan omöjligt bli ett bra resultat. Bilen blir randig och med vattenfläckar....så du måste nog ställa in dig på att tvätta med svamp också....
 
Det funkar hyfsat att bara blåsa av bilen. I alla fall om man inte ser den på nära håll :)

Du kan ju prova tvätta i en automattvätt utan borstar och se hur det blir..
 
Jag brukar dra av bilen med högtryck först, för att bli av med det värsta plus att slippa dra runt sand och skit när jag svampar. Bästa snabbtvätten jag kommit på är att först spola av me slang/högtryck och sen skura bilen med en långskaftad bilborste (från Jula) och schampo. Inget för prestige-åken kanske, men jag har bara min bil att åka i... :)
 
Är bilen ordentligt vaxad innan så funkar det nästan med bara högtrycken men som övriga har sagt schampo och svamp är det som gäller!!! En svamp för allt ovan list och en svamp för under list, ALDRIG samma svamp!
 
Det går inte att tvätta en bil utan högtryckstvätt.
Det går inte att tvätta en bil enbart med högtryckstvätt.
 
finns inget tråkigare än att tvätta bilen... tänkte om det fanns nått enklare sätt än att svampa in skiten..
maskintvätt i fortsättningen då..
 
Visst får du bort det lösa men räkna med en ljusgrå film som blir kvar. Hur väl det syns beror på färg.
Svart blir för jä....., men en seashell metalic som vi har eller annan silvergrå metalic ser ok ut på lite avstånd.
 
ja skinna aldrig min bil efter ja spolat av den.. tycker inte ja märker av tvättdropparna så värst mycket..
ha både en silver och en röd bil... ta mycket tid om man ska göra det enligt boken!
 
märkligt att det inte räcker att spruta på nått grymt bilshampo sedan spola av att, borde ju försvinna.. 2012 nu borde finnas mirakelmedel!!
 
Allt beror ju också på hur pedant man är med sina bilar.

Vi har 5 bilar varav 3 är bruksbilar och dessa kör jag tvätt med svamp kanske 1 gång i veckan under leriga och smutsiga perioder och kanske 1-2 ggr/månad under normalare klimat. Däremellan kör jag bara avspolning någon gång/vecka

Sommarcruisingbilen däremot är jag mer pedant med och tvättar efter eller före varje användning.

Det finns inga genvägar :)
 
S
MathiasS
vad då går inte tvätta bilen utan högtryck??
 
....om det ska bli rent och du inte ska repa lacken....
 
Eftersom vi bor på landet med 5 km grusväg så är det enbart högtryck (jag har en 5.85) som gäller. Blåser av skorpan på bilarna lite då och då. Rent blir det INTE, som redan diskuterats ovan, men det är meningslöst att tvätta bilar noga här.

Var dock försiktig, finns det stenskott eller andra småskador i lacken så är det lätt att det går flagor om man går på för hårt med högtryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.