Hej,
Jag behöver hjälp!
Är rätt händig av så kan fixa det mesta själv men nu står det still
Jag har en kombinerad tvätt och York Cylinda Fttk 4720. Den är ca 3 år gammal och går ett par ggr dagligen.
Helt plötsligt kan den bara fylla maskinen med vatten och efter 10 min slår den ut strömmen i hela lägenheten.
Jag har provat att köra endast 30 grader vilket jag tror är när den kör på kallvatten. Gissar att det är något annat än uppvärmningen...

Tack för alla tips och hjälp på hur jag ska kunna laga den!
Mvh Petra
 
Ta en bild på prylen som du återställer för att få tillbaka strömmen, det kan vara jordfelsbrytaren som löser ut.
 
  • Gilla
Petra2020
  • Laddar…
Det finns flera möjliga orsaker men jag tror starkt på att det blir ett jordfel i värmeelementet när det blir varmt. Låter lagom att det ska inträffa efter 10 min.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Proppskåpet. Nr 16 har jag stängt av då det är till tvättmaskinen. Men det är ingen propp som slår ner eller av när maskinen stannar. Så jag har bara stängt av huvudströmmen och satt igång den igen. Kan jag byta något i maskinen?
 
  • Ett öppet proppskåp med säkringar, säkring nummer 16 är avstängd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man byta eller fixa jordfel i värmeelementet själv?
 
om man är händig och får tag i reservdelar så kan du nog fixa det
om du har tur så har den inte passerat 3 år gränsen , man har ju 3 års reklamationrätt enligt lag
 
Petra2020 Petra2020 skrev:
Men det är ingen propp som slår ner eller av när maskinen stannar. Så jag har bara stängt av huvudströmmen och satt igång den igen. Kan jag byta något i maskinen?
När tvättmaskinen går så slocknar allt i lägenheten utan att någon säkring eller jordfelsbrytaren har löst ut och när du slår av och till huvudbrytaren så kommer strömmen tillbaks?
 
useless useless skrev:
När tvättmaskinen går så slocknar allt i lägenheten utan att någon säkring eller jordfelsbrytaren har löst ut och när du slår av och till huvudbrytaren så kommer strömmen tillbaks?
Ja precis, skumt va?
 
Tyvärr hade garantin och reklamationstiden gått över med 2 mån..... Suck. Så vi får stå för kalaset själva.
Är det någon här som vet hur man lagar jordfelet i värmeelementet? Vad är det jag behöver? Jordfel, är det nya sladdar i tvättmaskinen då?
Tack
 
Ang. reklamation så ska du som konsument bevisa att produkten var felaktig vid leverans. Hur gör man det rent praktiskt såvida produkten inte har ett välkänt problem? Tandlös lag.
 
Petra2020 Petra2020 skrev:
Tyvärr hade garantin och reklamationstiden gått över med 2 mån..... Suck. Så vi får stå för kalaset själva.
Är det någon här som vet hur man lagar jordfelet i värmeelementet? Vad är det jag behöver? Jordfel, är det nya sladdar i tvättmaskinen då?
Tack
Jag har haft samma problem att tvättmaskinen löste ut jordfelsbrytaren några minuter efter att den startat. Bytte värmeelementet så var problemet löst. Det var en "gammal hederlig" maskin utan digital elektronik (Cylinda 5000) där man kan begripa sig på hur sakerna fungerar genom att följa ledningar.
Det faktum att din jordfelsbrytare inte verkar lösa ut men att stömmen ändå försvinner skulle nog oroa mig mer....
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har haft samma problem att tvättmaskinen löste ut jordfelsbrytaren några minuter efter att den startat. Bytte värmeelementet så var problemet löst. Det var en "gammal hederlig" maskin utan digital elektronik (Cylinda 5000) där man kan begripa sig på hur sakerna fungerar genom att följa ledningar.
Det faktum att din jordfelsbrytare inte verkar lösa ut men att stömmen ändå försvinner skulle nog oroa mig mer....
Jag skulle frågat om det i elforumet om det var hos mig det hände
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.