Hej, jag har en 10A 3-fas kopplingsdosa till min tvätt och tork. Tvättmaskinen är 1-fas och torktumlaren är 3-fas och båda är inkopplade i kopplingsdosan. Vad som händer är att jag kan inte köra tvätt och tork samtidigt utan att säkringen, där tvätten och den ena fasen på torken är installerad, löser ut (när tvätten värmer vattnet).

Vad har jag för alternativ för att kunna köra båda samtidigt? Torken går att koppla om till 1-fas så det är naturligtvis ett enkelt alternativ men hur mycket längre kommer det ta att torka tvätten då? Kan man byta ut till en 13A säkring? Har läst lite på forumet och det verkar inte finnas ett enkelt svar på den frågan. Ledarna är 1,5mm2.

Tacksam för tips.
 
Du får läsa i manualen eller titta på märkskylten till torktumlaren vad effekten blir på 1-fas. Det är också möjligt att den drar mer än 10 A med en sådan inkoppling.

13 A kan vara OK, men det är inte säkert.
 
Torktumlarn har antagligen flera olika anslutningalternativ upp märkta vid kabelintaget. Jag skulle gissa att det finns 3fas+N, 2 fas+N och 1 fas +N 10 A samt ev. 1fas +N 16 A. Ett vettigt alternativ är då att köra på 2 fas + N. Där står även effekt och säkringstorlek vid olika anslutningsalternativ. Då får TM en egen fas i gruppen. Använd gärna en 3 polig automatsäkring om det är en normcentral och eller JFB.
 
Redigerat:
Och jag som lyckas köra min enfas TT som ska ha 16A på samma uttag samtidigt som min enfas TM. Uttaget avsäkrat C16

Kanske bara haft tur det närmaste året :)
 
Tumlaren går bara att ställa in på 1-fas eller 3-fas. Vid 3-fas är värmeeffekten 2500W och 1-fas 1900W så det borde inte vara ett problem att koppla in den på 1-fas 10A. Trist bara att förlora 600W värmeeffekt men det är väl den enda utvägen då om inte 13A var ett alternativ.
 
Frågan är väl om tumlaren drar lika mycket från alla 3 faserna vid 3 fasinkoppling. Man skulle ju kunna prova att byta fas till tvättmaskinen.
 
Är du säker? Låter orimligt att det bara skulle skilja 600 W mellan enfas- och trefaskopplingen.
Dessutom kanske TT drar olika mycket från dom olika faserna, så en lösning skulle kunna vara att kasta om fasanslutningarna till TT.
 
Om du anlitar en elektriker så kan h*n avgöra om din ledning kan säkras med 13A. Det är inget man skall ge sig på som hempulare.
 
Bo.Siltberg skrev:
Är du säker? Låter orimligt att det bara skulle skilja 600 W mellan enfas- och trefaskopplingen.
Dessutom kanske TT drar olika mycket från dom olika faserna, så en lösning skulle kunna vara att kasta om fasanslutningarna till TT.
Det är faktiskt så, vi har en liknande maskin - Cylinda SverigeTorken 04 - och skillnaden i värmeeffekt mellan enfas- och två(ej tre)fasinkoppling är marginell.

Jag skulle tro att detta beror på att maskinen är konstruerad för en mängd olika inkopplingsfall (det finns ett halvdussin på kopplingsschemat) och att den låga effekten på det sekundära elementet är en konsekvens av detta.
 
Ok, jag provar och byter fas på tvättmaskinen och om det inte hjälper så kopplar jag om torken till 1-fas.

Tack för era svar!
 
jwarman skrev:
Nja, säker och säker. Det är vad det står i manualen i alla fall. Det är en Cylinda [länk].

Nej, 13A ger jag mig inte på själv eftersom det inte verkar finnas några enkla svar.
Det där var en särdeles dålig instruktion eftersom de inte har orkat bry sig om att ta med inkopplingsinstruktionen utan hänvisar till skylt under ett lock.

Eller är det ett sätt att effektivisera i form av att inkopplingen kan vara olika på olika serier men bruksanvisningen ändå samma?
 
hempularen skrev:
Om du anlitar en elektriker så kan h*n avgöra om din ledning kan säkras med 13A. Det är inget man skall ge sig på som hempulare.
Skön ironi att signautren hempularen tycker att man inte ska hempula ;)
 
Njaa.. jag har hempulat en del, och gör väl en del även numera. Men det gäller att ha vett att avstå om man inte är absolut hundra på vad man gör. Just att säkra upp till 13A skulle jag inte ge mig på själv.
 
Har bytt tvättmaskinen till en annan fas. Kört 20+ tvättar samtidigt som tumlaren har gått och det fungerar kanon. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.