Hejhej chansar lite om nån har nån erfarenhet av detta...vi har övertagit en induktionshäll i samband med husköp men har tyvärr ingen instruktionsbok e.dyl, fast jag är osäker om lösningen finns där, de instruktioner jag sett på nätet från electrolux säger nada. Titt som tätt så tvärhänger hällen; vi sätter på den, den går igång, men det går inte att sätta på en platta, ingenting händer. Jag har provat stänga av funktionslås och barnlås enligt instruktioner på nätet men det hjälper inte. Efter 10 minuter av planlöst knappande och pillande så funkar det, och ingen av oss har en aning om varför...tröstlöst, vi hittar ingen som helst logik i varför det funkar efter ett tag.
Är det nån som har nån aning? Har tyvärr ingen modellbeteckning...men knapparna ser likadana som man ser på de flesta av electrolux modeller så det är nog nån rätt vanlig modell.
Jag låter väldigt vag, ledsen för det, känner mig väldigt dum också...

Tacksam för hjälp!!
 
Har du laddat ner instruktionsboken för din modell ? ,detta kan man göra via Electrolux sida. Din modellbeteckning på hällen behövs, men denna står nog på undersidan av din häll.


Övrigt:

Vad är problemet? Är det en häll med touch"knappar"?

Kan du alltid start hällen ? Svarar aktuell platta när du väljer den?

Touch hällar kan vara väldigt känsliga för smuts och kladdiga fingrar



/M
 
Jag har laddat ner instruktion från electrolux men vet inte om det är exakt för min modell men knappar, touchknappar, var precis densamma. Jag har försökt snokat rätt på modellbeteckning men utan framgång än så länge.
Ja, hällen går alltid att starta, men när jag skall starta en platta så händer ingenting, precis som om barnlås eller funktionslås är på, fast det hjälper inte att "stänga av" dessa lås. Hällen är ren och så för övrigt vad jag kan se....
 
Jag behöver väl inte fråga om ni har kastruller som funkar till induktionshäll?
 
Se om du kan lyfta hällen ur bänkskivan. Modellbeteckningen står ibland på sidan av hällen. För att lyfta den så måste du komma åt underifrån, där det kan finnas knäpphakar som måste vridas åt sidan.
 
Vår häll låser sig när det rinner ut vatten på den. Sen när vi har torkat bort vattnet och startat om hällen så funkar det bra igen. Kan det vara nåt liknande problem hos er?
 
Jo det är rätt kastruller och pannor! Jag har försökt lyfta hällen ur men den sitter hårt och jag har inte vågat ta i alltför mycket. Ugnen under går att dra ut verkar det som, kanske skall försöka att dra ut den såpass mycket att jag kan se under hällen.
Jag tycker hällen har varit ren och torr, fast ändå inte gått igång...också *vips* så funkar det!
 
Det är ganska svårt att hjälpa när man inte vet vilken häll ni har eller hur ni knappar på den. Men, ett försök från min sida... Electrolux brukar bara ha en + och - kanpp som ska styra alla plattor. För att styra en platta måste man aktivera vilken platta som ska styras för att sedan trycka på +.
 
Det här är en VÄLDIGT dålig bild men det är det bästa på electrolux sajt som jag tyckte passade in på vår häll, tyvärr har vår egen relativt nyinköpta kamera försvunnit i flytten...
EEHO060P000060.jpg
När den hänger sig så hjälper det inte vare sig med + eller - eller P knappen.
 
Försök att slänga ut frågan på EL delen av forumet. Känns som att rätt kompetens för att svara på din fråga kan finnas där.
 
Kan nån vänlig moderator, eller vilken moderator som helst ;), flytta tråden eller skall jag dubbelposta?
 
Har du en gryta på plattan när du försöker få igång den? ( går ju inte starta om det inte står en magnetisk gryta/panna på plattan)
Fungerar fläkten? Fel på överhettningsskyddet?
 
Rätt sorts kastrull finns på plattan. Fläkten...vad menar du då tro? Finns ingen fläkt...
Fel på överhettningsskyddet skulle det ju kunna vara, fast vet inte hur jag skall kolla det. Problemet uppstår alltså helt plötsligt t.ex. efter att spisen stått oanvänd en hel dag, inte efter att den använts nyligen, den sätter inte på plattorna helt enkelt, spisen startar men reagerar inte på "på-knapparna".
Tack för alla råd hitills...
 
Om du tittar underifrån så skall det finnas en inbyggd fläkt under induktionshällen. Den kyler av hällen. Man brukar höra när den går i gång efter att ha satt på en kastrull och startat plattan.
 
Har du provat att boota om den?
Dvs slå av huvudströmbrytaren till den. Vår häll hänger sig ibland och då måste man skruva in och ut säkringar för att få den glad igen. Men i och för sig är hällen då heldöd och vill inte svara alls på knapptryckningar.

/Elefant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.