Köpte sommarstuga för två år sedan. Lösningen för varmvatten som fanns i stugan var två beredare, en under diskbänken och en i duschrummet. 30 l och 35 l. Det har fungerat bra än så länge. Anledningen till detta är förmodligen att rören går under huset som har plintgrund på berg.

Frågan jag har är dels hur mycket mer drar en extra vvb?
En till fråga, om jag kopplar in en 55 l under diskbänken (det är där det är bäst med plats, samt inkommande vatten kommer in där), så måste jag dra rör under huset. Kan man isolera rören så att varmvattnet inte tappar värme på vägen till duschrummet?

Mvh Magnus
 
Självklart kan man ju isolera rören, så att värmeförlusten blir väldigt begränsad.

Frågan är dock om allt det arbete och medförande kostnader för din idé står i relevans till den merkostnad det innebär att ha två separata beredare. Om bara ekonomin avgör alltså.
 
Du kan isolera hur mkt. du vill, vattnet kommer kallna i alla fall (till slut) när det ligger stilla s.a.s. i rören.

Om du sätter en extra VVB i serie med den andra, så matas den nya VVB med varmvatten och drar således endast
underhålls-ström s.a.s.
Den "vinsten" tappar du om du kopplar varje VVB med egen KV-matning.
 
Ok det låter vettigt!
Då får jag isolera så gott det går och sedan koppla in vvb nr 2 i serie med nr 1 med varmvatten.
Fattade jag rätt då?
 
japp helt korrekt.
Men, om VVB 1 är liten kanske du tömmer den fort från VVB 2, då jobbar förstås elpatron i VVB 2 mer om den inte får in varmt vatten.
Logiskt iofs.

Men ändå energibesparande anser jag.

:)
 
Jag håller inte med om att det skulle spara energi att koppla två VVB i serie. Det blir ju bara ett extra varmvattenrör som kommer att läcka energi till omgivningen. Enda fördelen jämfört med dagens lösning är att det blir större varmvattenkapacitet från VVB2 (man kan ta en längre dusch).

Vill man spara energi så tror jag att enbart en större VVB under diskbänken är det bästa.
Kör man sedan med smala PEX-rör till duschrummet så kommer varmvattnet snabbt,
och extra isolering lär inte behövas.

Jag tror dock inte att det finns så mycket att spara. Är det inget problem med nuvarande lösning,
så verkar det onödigt att bygga om systemet.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.