Har två yngre ekar som är ca 7-8m höga, de står ca 2m från varandra och jag funderar på att ta bort en.
Problemet är att det verkar vara två olika sorter, den ena har ljusgröna blad, den andra betydligt mörkare, den ena släpper bladen på hösten medans den andra har kvar sina (oavsett hur mycket de blåser).
Frågan är om den ena eken är mer udda och och är lite roligare att spara, eller om jag skall spara den som jag själv tycker just nu är finast? Jag har försökt att läsa på om ek, men hittar inte så mycket.

Bonusfråga: kan man sälja träd på rot, jag har maskiner för att kunna ta upp träd och rotsystem.
 
Här (också i Bohuslän) behåller merparten av ekarna löven fram till senvintern. Där jag kommer ifrån (20 mil längre norrut) tappar alla ekarna bladen på hösten. Vad de olika sorterna hetar vet jag inte.
 
Hon o Hanek tror ja
 
Nej, det finns ingen särskild ek som heter han och hon-ek. Järneken däremot är känd för att ha han och honplantor som inte får planteras allt för långt ifrån varandra, om dom ska få sina typiska röda bär om jag minns rätt. Men järneken är mer av en buske, och växer inte upp till träd.

Däremot finns det ekar som är både s.k. åretruntgröna och vintergröna. De senare behåller i regel löven över vintern och släpper dem strax innan det är dags för nya löv. Dessa typer av ekar lever dock som regel i varmare klimat, men det finns någon eller några få som klarar sig i de mildaste delarna av landet. Stenek vill jag minnas är en.

Hur är det med din, är den åretruntgrön eller lövar den strax innan det är dags att för nya löv?
 
På båda ekarna vissnar bladen, men den ena vägrar släppa bladen förrens dett är dags för nya på våren.
kan nämna att det finns gott om ek här i området, men de växer i rand eller skog, den ek som jag tänker spara kommer få växa utan konkurrens av andra träd.
 
Här finns han o honblommor ,men det är samma träd,det var nog det jag tänkte på

Beskrivning.
Ek är ett högväxt träd med grov stam och vid krona. Barken är grov och skrovlig. Vinterknopparna sitter strödda och är trubbiga, femkantiga i omkrets, i grenspetsarna sitter de ofta i små samlingar. Bladen är avlånga och grunt rundflikiga, bladundersidan är kal eller glest stjärnhårig. Bladskaften är ofta korta, upp till en halv centimeter långa. Hanblommorna är små och gulaktiga, de sitter samlade i glesa hängen som blommar på våren. Honblommorna sitter enstaka eller få tillsammans i grupper på långa skaft. Märkena är rödaktiga och pistillerna omges av en fjällförsedd svepeskål (cupula) som vid fruktmognaden omsluter basen av frukten, ekollonet.
querrob16a.jpg Ek liknar bergek (Q. petraea), den andra arten av släktet ekar (Quercus) som växer vild i vårt land, men skiljs säkrast på att bladbasen är urnupen istället för avsmalnande som hos bergek. Bergek skiljs också genom nästan oskaftade honblommor och ekollon samt spetsiga vinterknoppar. Där arterna förekommer tillsammans bildas hybrider och artgränserna blir oklara.
 
Redigerat:
Det var intressant, skall kolla vidare. Kaske skall lägga upp en bild, för skillnaden mellan ekarna är markant.

Edit: spåret kan vara en hybrid av bergek
 
Vi bor i ek och bok skog och här ser det mer ut som det är yngre träd som inte fäller sina vissna löv, framför allt gäller det boken.
 
Har aldrig funderat på orsaken, men vi har samma femomen med ekarna på tomten.
 
Behåll det träd som har vackrast form/växtsätt. Det är rätt att ta bort ett av träden eftersom ekkronan inte gillar att ha kontakt med annan ek (eller överhuvud taget annat träd).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.