JAg sitter idag på två tomter som ligger precis bredvid varandra. Om jag ska placera huset på den ena av dessa tomter så gäller samma regler med avstånd till tomtgränsen även fast jag äger grann tomten också.
JAg har nu för avsikt att göra dessa två fastgheter till en. Är det någon som har erfarenhet av motsvarande? Vad kostar det? Är det komplicerat? Finns det några andra nackdelar med detta?
 
Vet att det kostar en hel del, dock inte hur mycket. Hörde en siffra på 25000 (lantmäterikostnader) för ett fall där man ville addera en 5 meters remsa till tomten. Sedan så är det ju i någon mån kapitalförstöring, eftersom en stor tomt är värd betydligt mindre än två tomter (under förutsättning att det är möjligt att bygga på båda tomterna).

Dvs, du skulle kunna köpa en kanontomt och få pengar över för vad skulle kunna få ut av att sälja båda tomterna. Dessutom sannolikt mindre administrativt strul.

Ovanstående bygger iofs på krasst ekonomitänkande. Det kan ju finnas viktiga skäl för att man vill bygga på just denna plats osv.
 
Precis som du säger så är det viss mån av kapitalförstöring. När jag idag talade med lantmäteriavdelningen så kom han med förslaget att göre en sk fastighetsreglering. Vilket innebär att man flyttar tomtgränsen och ändrar stoleken på den tomt som i dag ska bebyggas. Har du hört någon som gjort detta tidigare?
 
Om det innebär att den andra tomten fortfarande är byggbar så har du ju inte förstört något värde. En fråga då är väl om det är en billigare förrättning också.
 
Betina
Syns tomtgränsen mellan dessa två tomter? Om inte (mer än på papper) så kan du ju ändå plantera vad du vill och använda den andra tomten som du vill, utan att behöva betala LM för att mäta och registrera om fastigheterna till en.

När det gäller avstånd till tomtgränsen så tycker jag att du ska fråga din kommun. Alla är inte lika stränga. Du som granne till dig själv har ju ingenting att invända om.
Däremot är du ju tvungen att betala fastighetsskatt för båda tomterna så länge du äger båda separat.

Men har det med kostnaden att göra, fråga lantmätaren i din kommun vad han tar betalt för arbetet och jämför med var du får betala extra i fastighetsskatt.
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
En fastighetsreglering - ungefär "att flytta gränsen en bit" är i regel dyrare än att göra en sammanläggning - "att slå ihop två fastigheter till en", eftersom man i det första fallet måste staka ut en ny gräns, slå i nya rör etc. medan man i andra fallet i princip löser det vid skrivbordet. (man kan använda sig av fastighetsreglering för att åstadkomma detta med iofs)

Den andra frågan är om värdet minskar för att det är en fastighet istället för två, och det gör det oftast, men om man ändå är tänkt att behålla den andra fastigheten - slippa grannar eller bara ha en större trädgård, så är det en bättre affär att göra en fastighet av de två eftersom taxerigsvärdet minskar, och därmed också fastighetsskatten. Hur mycket kan du kolla med skatteverket, eller med hjälp av de "formler" som står angivna på taxeringsbeslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.