Bor i ett tvåplanshus med självdragsventilation. Har renoverat badrummet på ovanvåningen och skulle gärna sätta en fuktstyrd fläkt i ventilationshålet i detta rum. Jag misstänker dock att detta badrum delar kanal med toaletten på nedervåningen. denna kanalen är av eternit och försvinner upp på vinden där den ansluter till skorstenen. Kommer det att bli problem med att jag trycker ner fuktig luft på toaletten där nere?

Tack på förhand / Björn.
 
Luften kommer ta den enklaste vägen ut, sen om det är ditt badrum eller skorsten vet jag inte, men skulle gissa på att badrummet är enklaste vägen.
 
Hej Björn,
Jag har exakt samma "ventilationsproblem" som du, och funderat i samma banor. Tvåplanare med badrum ovanför varandra och som delar eternitkanal upp till det platta taket. När vi flyttade in i huset i somras gick jag direkt och köpte 2 st. fuktkänsliga badrumsfläktar som startar varje gång ngn duschar.
Nu har jag emellertid insett att fläkten på den nedre våningen knappast orkar flytta fukten särskillt långt upp i den trånga kanalen. Det är ungefär 4,5 meter mellan takvetilen och badrumsfläkten på nedervåningen. Gud vet var funkten tar vägen nu. Kanske stannar den i kanalen? Trycks upp på övervåningen?
Nej, jag tror lösningen helt enkelt får bli en ventilationshuv (sugfläkt) på taket vilken kontinuerligt ventilerar utrymmena under.. Har redan monterat en sådan i en annan ventkanal och har bra erfarenheter av dem. Lite dyra dock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.