Hej!

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för ett år sedan. Vi har fiber in i huset. Ute i garaget/förrådet har vi elcentral med kopplingspanel/patchpanel. Vi har tv/telefoni/bredband från Telia, med tillhörande switchar/telefonadapter mm.

Jag vill nu förgrena telefonsignalen från telefonadaptern till två uttag i kopplingspanelen. Sedan i huset (som bara har nätverksuttag i alla rum) vill jag koppla in en telefon på nedanvåningen och en på ovanvåningen. Låter som en lätt sak. Men tydligen inte...

Jag har pratat med Telias support 3-4 gånger. De föreslår alltid att köpa en förgrenare, sätta den mellan telefonadapter och kopplingspanel. Och det har jag gjort. Men det funkar inte! Det är bara en telefon som ringer hur jag än gör.

Däremot så funkar det om jag sätter förgrenaren på ett nätverksuttag inne i huset och sedan kopplar två telefoner till den. Men problemet är ju att jag inte vill ha båda basstationerna på samma ställe (vill ju ha en på ovanvåningen och en på nedanvåningen).

Vad är det som är fel? Jag har hört att vissa telefoner inte skulle klara av att sitta i ett sådant här stjärnnät, att det skulle vara problemet. Hur kan jag kontrollera om så är fallet? Alternativet är att Prenad har kopplat något galet från kopplingspanelen ut till uttagen i huset.

Och ja, jag har testat alla uttag så att de funkar med en telefon. Men när jag ska ha två telefoner på varsitt uttag så funkar de inte...

Några förslag? Någon som har samma problem?

Stort tack på förhand,
mvh Björn
 
Är det rätt bredd på dina telefonkontakter?

Nätverksuttag har 8 poler. Telefonkontakter brukar ha smalare kontakter med 4 eller 6 poler, där några kan vara oanvända.

Att sätta en kontakt med 4 eller 6 poler i ett nätverksuttag kan fungera, men det blir inte bra,
och jag avråder från det. Det finns adaptrar.

Vad är det för förgrening du har?
Är den avsedd för telefoni?

/Hasse
 
Redigerat:
Har du trådlös tfn? Eftersom du nämner basstationer? Kanske de uppfattas av nätverket som två olika enheter som inte har samma tfn-nummer.

b_hasse: jag använder R11-kontakter till min basstation, det har funkat hittills, men vilka problem skulle kunna uppstå?

Kjell G
 
Hej,

Tack för svaren. Förgreningen är för telefoni. Från telefonadaptern och ut är det bara plats för en telefonkontakt. Så där måste det vara telefonkontakt i den änden. Men sedan hade det ju varit fint om den i andra änden hade två nätverkskontakter. Men det har den ju inte tyvärr. Men hursomhelst, kopplingen funkar så länge jag bara har en telefon. Även om jag har förgreningen ikopplad från telefonadapter, men vidare till ett uttag i kopplingspanelen.

Ditt alternativ Kjell_G kanske kan vara något. Det är rätt, båda är trådlösa telefoner. Men hur ska jag kunna veta om nätverket uppfattar de som två olika enheter med olika nummer?

Tacksam för mer hjälp!
 
Jag tror att felet ligger i att nätverket är ett stjärnnät. Hemma har jag kopplat telefonin från min telefoniadapter till en separat patchpanel, där jag har parallellkopplat ett antal uttag, och båda mina inkopplade telefoner ringer.

Går det att se/mäta om delaren är parallellkopplad eller bara delar upp trådarna i separata delar?

Det låter lite skumt att det fungerar om du sätter delaren i ett uttag i huset, men inte om du sätter den direkt efter adaptern. Känns spontant som någon felkoppling någonstans.
 
Kjell_G skrev:
b_hasse: jag använder R11-kontakter till min basstation, det har funkat hittills, men vilka problem skulle kunna uppstå?
Det största problemet är att de yttersta kontakterna i uttaget inte har någon skåra att gå ner i, så de trycks in mer än normalt. Jag har inget belägg för att det är skadligt, men jag tycker att det är en nödlösning som bör undvikas. Vill man inte ha en adapter kan man använda en telekabel med olika kontakter i ändarna. Vill man inte klämma själv så finns det att köpa färdigt, t.ex.
http://www.dustin.se/pd_5010140973.aspx

/Hasse
 
Det är snyggare med en adapterkabel men jag har hittills inte hittat nått uttag som har lagt av av rj11 pluggning.

Som någon var inne på längre upp så låter trådskaparens problem som att det är nått konstigt kopplat någonstans. För parallellkopplad telefoni är det enbart de två mittenpinnarna som behövs dvs nr 4 och 5 i en rj45 kontakt.

I nätverksskolan finns det en bild på hur man åstakommer en sådan koppling med hjälp av en patchpanel och det tycker jag är den smidigaste lösningen. Iom att du redan har ett fastighetsnät så borde du ha en panel också och då tycker jag att det blir det snyggast med en till brevid som spridningspanel för tele. Gör du tex tre uttag parallellkopplade så matar du in signalen från ip telefonin på en och tar ut från de andra två uttagen via vanliga patchkablar till uttagen för de rum där telefonerna sitter
 
Redigerat:
Jag misstänker att förgrenaren är gjord för seriekoppling av uttag, men det kanske inte blir fullkopplat på rätt sätt när du patchar och däför fungerar bara en telefon. Det går givetvis att lösa på de sätt som nämnts här ovan. Men det enklaste måste vara att ansluta båda telefonerna till samma basstation. Information om hur man gör det står i manualen till respektive telefon.
 
Hej!

Tack för svaren. Jag är inte så hemma på det här med serie- eller parallellkopplingar. Ska förgrenaren seriekoppla eller parallellkoppla de två teleuttagen för att de ska fungera? Hur kan jag kontrollera vilket den är tänkt till?

Om förgrenaren delar upp den på rätt sätt (parallell eller serie), då ska det fungera som jag tänkt mig, eller?
(telefonadapter > förgrenare > två uttag i patchpanelen)

Annars får nog alternativet med att knyta två telefoner till en basstation får nog bli lösningen, den verkar enklast.
 
Seriekoppling kan fungera förutsätt att det är rätt kopplat hela vägen och att telefonerna är fullkopplade, men det verkar det ju inte vara här. Så en parallellkoppling blir klart enklare.

Om det fungerar med en rak kabel från telefonadapter till ett uttag, så kan du helt enkelt ta två stycken raka kablar. Klipp båda på mitten, kasta en av dom fyra delarna och skarva ihop dom övriga tre, lika färg till lika.
Om du fixar lite bilder eller mer information om hur den förgrenare du har ser ut samt hur uttagen är kopplade så går det kanske göra en lösning med den som ser lite snyggare ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.