Y
Skillnaderna är storlekn på högra rummet. Och åt vilket håll trappan är vänd åt.

två fönster på båda gavlarna, vänstergavelns ena fönster ska bytas mot altandörr.

vad tror ni vore bäst, några andra förslag?

blir lite tajt med biljardbordet illa nog... tror man kan få ut mer bredd än vad som är ritat dock..
bakom duken är en eldstad, bling bling :)

image-2EEF_4AFB38AF.jpg

image-6A24_4AFB38AF.jpg
 
Trevligare att komma upp för trappan mot soffgruppen som i bild 1. Verkar ger mindre outnyttjad yta också. Du skulle ju kunna flytta väggen till rummet närmare tjejen i fåtöljen i bild ett till samma position som den har i bild två så du får ett vinkelrum.
 
det går ju inte att säga utan att se hela våningen. på båda planen.

kan du välja top-view och visa båda våningarna? vågar nog inte ha en åsikt innan dess.
 
Jag ser två betydligt allvarligare problem:

Ang biljardbordet:
Hur lång är din biljardkö? Personligen så skulle jag vilja ha minst längden av en biljardkö fritt utrymme runt hela bordet. För kan man inte stöta och/eller röra sig obehindrat runt bordet så ledsnar man snart på att spela.

Ang hemmabion:
Vad gäller de bakre surround-högtalarna, så tänk på att soffan bör stå ca en halvmeter ut ifrån bakväggen, så att högtalarna får plats något bakom, en tänkt linje i soffans förlängning. Bak-högtalarna bör även flyttas längre isär, så att det blir minst en meter till närmsta lyssnare. Samt kontrollera höjden (syns inte på skissen). De bör sitta iaf ca 0.5m över lyssningshöjd (huvudhöjd sittande i soffan). Låter det krångligt? Du har köpt hemmabio-system? Vill du då inte ha en ljudupplevelse som liknar den på en bio? Isf betyder högtalarplaceringen allt!!! Du kan lägga 100k kr på ett surround-system, men om du inte är noggrann med högtalarplaceringen så blir det skit ändå...

Jag långt ifrån nån biljard eller hemmabio expert. Så mina tips är personligt tyckande, och ingen professionell rekommendation. Vad gäller högtalarna så vågar jag iaf lova att följer du mina tips så får du en bättre bio-upplevelse. Obs! Jag kan inte lova att den blir bra, men den blir bättre, än om du möblerar som på bilden.

Här följer bra länk för att välja rätt avstånd till duken.
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html
Glöm inte att vinkla in fronthögtalarna, googla efter högtalarplacering, så att du får ordning på stereo perspektivet och de rätta avstånden mellan fronthögtalarna, och frontarna och soffan. Det avståndet blir ofta en kompromiss mellan korrekt avstånd till duken och korrekt avstånd till fronthögtalarna.

Lycka till!
 
det jag främst tycker är att du inte ska planera huset efter möblerna. hemmabion lär ju bytas ut inom tio år, kanske till något mindre platskrävande, du kanske tröttnar på biljarden... någon gång ska huset säljas till en icke biljardspelande person... tänk på att användningen ändras och fokusera mest på att kommunikationen mellan våningarna fungerar bra.
 
Ska man köpa, eller kanske redan äger, saker för minst 30 000 kr (10k duk & proj, 10k cheap-charlie "bio"-ljud,10k beg biljardbord), eller mer realistiskt mellan 50k-100k kr. Så tycker jag iaf att man skall ge grejerna en rimlig chans att fungera, annars är det bortkastade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.