Hej!

Vi har en IVT 550 FLVP för att producera varmvatten. För golvvärmen har vi fjärrvärme. På Fjärrvärmeväxlaren finns även en slinga för tappvärmevatten.

Vårt problem är attv IVTn inte täcker vårt behov av varmvatten,speciellt om vi inte använder elpatronen, vilket jag inte är så pigg på när v nu har fjärrvärme.

Jag skulle vilja koppla in fjärrvärmen för att fixa tappvatten, men skulle gärna fortsätta använda IVTn nu när den str där. Det fula sättet att koppla ihop dessa skulle vara att seriekoppla dom med fjärrvärmen sist. Vet inte om det fungerar och fjärrvärmeleverantören kommer inte att bli glad då teturtemperaturen blir för hög.

Ett alternativ skulle kunna vara någon form av ventil som blandar in varmvatten från fjärrvärmen till varmvattnet från IVTn när den börjar krokna enligt schemat nedan? Finns det någon lämplig produkt för detta? Uppfattning om vad det kostar?

/fredrik
 
  • varme.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bättre att låta värmepumpen sköta golvvärmen och fjärvärmen varmvattnet?

Men vist kan du seriekoppla systemen. Det är mycket värt att förvärma vattnet till 35-40 grader innan det går in i nästa uppvärmning. Då har du gjort ungefär halva uppvärmningen i "pumpen".
 
mats757 skrev:
Är det inte bättre att låta värmepumpen sköta golvvärmen och fjärvärmen varmvattnet?
Tror inte att den flvp funkar så bra till det, och det skulle vara en rätt omfattande ombyggnad.

mats757 skrev:
Men vist kan du seriekoppla systemen. Det är mycket värt att förvärma vattnet till 35-40 grader innan det går in i nästa uppvärmning. Då har du gjort ungefär halva uppvärmningen i "pumpen".
Frågan är vad fjärrvärmeleverantören säger om det? Blir inte returrtemperaturen för hög?

/fredrik
 
Nu tror jag att jag vet hur jag vill ha det, ;) jag vill ha en termostatstyrd blandningsventil där "kallvattnet" är vattnet från FLVP och varmvattnet tas från fjärrvärmeväxlaren. Min idé är då att nästan inget varmvatten tas från fjärrvärmen så länge FLVP orkar, men när den kroknar så blandas varmvatten från fjärvärmen in för att upprätthålla temperaturen. Nån som tror att detta funkar?

/Fredrik
 
fredwel skrev:
Nu tror jag att jag vet hur jag vill ha det,  ;) jag vill ha en termostatstyrd blandningsventil där "kallvattnet" är vattnet från FLVP och varmvattnet tas från fjärrvärmeväxlaren. Min idé är då att nästan inget varmvatten tas från fjärrvärmen så länge FLVP orkar, men när den kroknar så blandas varmvatten från fjärvärmen in för att upprätthålla temperaturen. Nån som tror att detta funkar?

/Fredrik
:) Smart tänkt  ;) Du menar så som jag kluddat ner i länkat inlägg på värmepumpsforumet... ;)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10853.msg102672#msg102672


 
KalleT skrev:
Du menar så som jag kluddat ner i länkat inlägg på värmepumpsforumet...
Jepp!

Hittade lite intressant info i Esbes katalog, bifogar ett utdrag. Min lösning skulle likna fig 1, med skillnaden att solslingan och SV1 skule motsvaras av FLVP (allt under röda linjen) och att den övre slingan, som motsvaras av fjärrvärmen, inte skulle få sitt tillvatten från flvp.

/fredrik
 
  • esbe.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
beroende på hur ditt golv värme system ser ut så skulle jag defenetivt låta frånluftsvärmepumpen värma golv värmen, så det är biligare (men en sån pump klarar ju inte så stor yta)

Du ska inte serie koppla utan koppla via blandventiler

en blandventil ha en kal sida in som spar varmvattent till lagom temp (den har "automatisk" reglering)

koppla in fjärrvärmen på varma sidan
koppla in värmepumpen på kalla sidan

fjärvärmen är för varm, så ventilen öppnad kallvattnet, men där har du ju varmvatten från värmepumpen, så den kommer att andvända detta först.

det kan behövas en blandventil till eftr dessa, som är inkopplad på normalt sätt
 
Ringde och pratade med Esbe och dom kunde verifiera att inkopplingen enligt ovan fungerar. Ska nu bara se till att få den gjord!

/Fredrik
 
Jag kontaktade min husleverantör för att fråga om de kunde tänka sig att koppla som föreslaget. De tog kontakt med IVT och fick ett svar som jag inte räknade med: om man ansluter en dylik ventil, så faller all garanti bort! :surprised:

Detta utan motivering! Totalt obegripligt! Snart slänger jag ut åbäket och installerar FTX >:(

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.