Tja!

Jag har fått två offerter på solceller som jag har svårt att välja mellan!

Offert från Solkraft:

¤Solpaneler: 32x375W Longi LR4-60hph 375w WS (12.0 kW installerad effekt, 10 600 kWh beräknad produktion från programvara)
¤Ingen Optimerare
¤ Allt material ingår i pris samt installation.

Potentiell besparing 10 600 Kwh *1,30 kr kWh = 13 780 kr/år.

Pris 147 974 efter alla avdrag som Grönt rot avdrag etc.

Offert från Nordpolen energi AB:

¤Storlek på system 18.7 kWp
¤36St solpaneler (Suntech 520-540W)
¤ Antal växelriktare 1st

Här kommer deras uträkningar (min elkostnad/år)

Tidigare förbrukning år: 20 500 kWh
Tidigare elräkning 1.67: 34 235 sek

Vad jag skulle kunna producera enligt detta förslag:

Produktion kWh/år: 18 600 kWh
Försäljning solel: 60%
Egen användning: 40%

Egenanvändning 1.67: 12 424 sek
Såld solel 1.40: 15 624 sek
Besparing solceller år: 28 048 sek

Pris egenanvändning el 1.67 kr/kWh.
Fördelningen är följande, 55 öre spotpris, 43 öre energiskatt, och 69 öre den rörliga delen an elnätsavgiften.

Pris såld solel 1.40kr/kWh. Fördelningen är följande, 55 öre spotpris, 60öre skattereduktion och 25 öre elcertifikat och ursprungsgarantier.

Pris: 190 019Kr Efter Grön ROT-avdrag

Personligen tycker jag att offerten från Nordpolen är för bra för att vara sann, hela deras offert går ut på att jag ska sälja mer än vad jag själv förbrukar och som jag förstått det så är det ingen bra strategi för att tjäna pengar?

Vilken av dessa två är prisvärd?
 
Redigerat:
  • Gilla
zodor och 1 till
  • Laddar…
H
R Robin Brännström skrev:
Ingen som vill tycka till här?
Välj ett känt märke, känd leverantör, att företaget har funnits länge och förmodas finnas kvar. i framtiden. Solcellerna ska ju sitta på länge och blir det reklamation så är det bra att företaget finns kvar.
 
Hej, jo det är givetvis en viktig detalj. Nordpolen är ett mindre företag i antar, därav är dom dyra!
 
  • Gilla
Tolsen och 1 till
  • Laddar…
Du borde försöka få till offerter som levererar samma system (kWp, optimerare/ej optimerare, växelriktarmodell och storlek på denna), blir enklare för dig att jämföra sen. Dessa två känns som äpple och blåbär. Sen när du väl valt den leverantör som du får bäst förtroende för så behöver du ju inte göra beställningen på offererat system.
 
Hej! Tack för tipset. Jag kommer beställa allt material själv istället, fick ner priset 76000 med en förväntad produktion på 8,25kw, sen tillkommer ju installation så jag måste hitta en elfirma som vill göra jobbet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
Hej! Tack för tipset. Jag kommer beställa allt material själv istället, fick ner priset till 76000kr med en förväntad produktion på 8,25kw, sen tillkommer ju installation så jag måste hitta en elfirma som vill göra jobbet!
Börja med att avtala med någon som monterar innan du beställer materialet. Brukar vara lättare sagt än gjort att hitta någon som bara vill installera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Börja med att avtala med någon som monterar innan du beställer materialet. Brukar vara lättare sagt än gjort att hitta någon som bara vill installera.
Japp, kommer att kolla det först. Väntar på banken med, vill låna upp lite på huset så att jag inte blir helt pank
 
R Robin Brännström skrev:
Hej! Tack för tipset. Jag kommer beställa allt material själv istället, fick ner priset 76000 med en förväntad produktion på 8,25kw, sen tillkommer ju installation så jag måste hitta en elfirma som vill göra jobbet!
Du har minskat ditt behov rejält... 12kWp och 18,7kWp för att nu titta på 8,25kWp. Förväntad produktion på 8,25kW??? 24 timmar om dygnet blir det superbra (198kWh) :p Skämt åsido, tänk på begreppen så du inte missar något. Vill bara inte att jag ska ha medverkat till något som du inte blir nöjd med...

Ett tips är att gå in på www.solcellskollen.se, de har mycket och bra information om solcellsanläggningar.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Effekten skulle bli 6250 kWh vilket blir betydligt mindre än vad jag skulle få i offerterna. Jag tycker bara att priserna är för saftiga helt enkelt. Tänker att jag kan börja med en mindre anläggning som jag sedan kan öka på i efterhand. Det kanske är dumt tänkt men just nu så har jag inte råd med så mycket större!

Tack för länken, jag ska kolla in den!
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Får man fråga varför du vill skaffa solceller?

Om du inte vill ha för mycket lån kanske det är bättre att spara pengarna tillsvidare? Kanske fundera på husets uppvärmning istället eller någon annan energieffektivisering?

Det övre caset har en återbetalningstid på 12 år. Lägg därtill att du säkert kommer ha visst underhåll under en tolvårsperiod.

Sätter du in pengarna i en indexfond istället så dubblar du dem med 6% årlig avkastning (exklusive inflation) under en tolvårsperiod. Ångrar du dig om två eller sju år kan du köpa solceller då istället. Kanske skattesubventionen är borta men du får rimligen mer solceller för pengarna.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Hej
Lite kommentarer:
Strunta i leverantörernas lönsamhetsberäkningar - det är inget de kan påverka.
Solen skiner på modulerna och producerar el. Vad elen kostar osv är vad den är och blir vad den blir. Bäst du gör den själv.
Jag ser att ett företag har räknat 20 öre för elcertifikat: dels ska det tas bort, dels är de inte värda något längre.
Båda finns med hos Elsäkerhetsverkat: bra
Suntech-modulerna väger nästan 30 kg, lite väl mycket om taket är lutande. (Arbetsmiljöregel).
Den ena kostar 12331 kr/kWp, den andra 10161 kr/kWp.
Behövs optimerare? Antagligen inte. Du kan få EMC-problem, och så går de sönder ibland.
Bygga själv? Du får inte sätta dit modulerna, och du ska hitta ett företag som vill montera dem och ta ansvar för det elektriska för relativt lite pengar.
Bor du söderut? Där är det höga elpriser och kommer nog bestå så, så ju större anläggning du kan installera desto bättre. Du får dock inte producera mer än du konsumerar (kolla din årsförbrukning på din elräkning).
Be företagen gärna att beskriva hur de bygger ställning. Tänk på att det ska finnas skydd på taksidorna också (om modulerna sätts nära kanten)
 
  • Gilla
Guffy och 1 till
  • Laddar…
B
Det dumma med att utöka senare är att invertern måste bytas ut om man inte tar till en stor inverter från början. En större inverter kostar ofta bara några tusenlappar extra, men blir jättedyrt att byta ut senare. Så dimensionera rätt från början.

Samma är det ju med kablage rakt igenom hela installationen, att byta ut en kabel senare är bra dyrt jämfört med att välja en lite större storlek från början. Det är ju arbetet som är typ 70-80% av kostnaden.

Monterade solceller själv som jag beställde från Tyskland. Trots kända fabrikat på allt, så blev priset väldigt lågt.

Hade en elektriker som jag känner som jobbade sida vid sida med delar av installationen, så allt är rätt o riktigt, samt korrekt anmält till elnätsbolaget. Det var faktiskt förvånansvärt enkelt att montera solceller, och jag skulle helt klart göra om det igen, om läget uppstår.

Kolla med ditt elnätsbolag vad som gäller om du på helåret producerar mer än du förbrukar. Här är det väldigt dyrt att göra så, vilket föranleder att man bör dimensionera så man håller sig under sin årsförbrukning. Men jag vet att reglerna delvis beror på nätägaren.

Jag skulle inte vara förvånad om skattereglerna försämras inom några år, det är mycket gynnsamt att producera solel nu, så det är väl en tidsfråga innan det blir sämre skatteregler skulle jag gissa.

Såg även att du räknat med 25öre på ursprungsgarantier och elcert. Finns det något bolag som betalar det? Anar lite glädjesiffror i din kalkyl.

Ska man vara krass tror jag det är en bättre investering att äga fonder än solceller. Men tycker man det är kul med teknik och har pengar, så kan jag helt klart tycka solceller är något att satsa på.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Har precis fått en anläggning installerad av Solkraft/Bravida. Har inte mycket gott att säga om hur de skötte hela förfarandet.
Det var förseningar, slarviga installationer, avvikelser från vad som specats i offert med mera, med mera.
Det enda positiva var väl att de var vettiga nog att inse sina misstag och kompensera genom prisavdrag.

Hade inte valt dem igen om jag vetat det jag vet nu.
 
R Robin Brännström skrev:
Tja!

Jag har fått två offerter på solceller som jag har svårt att välja mellan!

Offert från Solkraft:

¤Solpaneler: 32x375W Longi LR4-60hph 375w WS (12.0 kW installerad effekt, 10 600 kWh beräknad produktion från programvara)
¤Ingen Optimerare
¤ Allt material ingår i pris samt installation.

Potentiell besparing 10 600 Kwh *1,30 kr kWh = 13 780 kr/år.

Pris 147 974 efter alla avdrag som Grönt rot avdrag etc.

Offert från Nordpolen energi AB:

¤Storlek på system 18.7 kWp
¤36St solpaneler (Suntech 520-540W)
¤ Antal växelriktare 1st

Här kommer deras uträkningar (min elkostnad/år)

Tidigare förbrukning år: 20 500 kWh
Tidigare elräkning 1.67: 34 235 sek

Vad jag skulle kunna producera enligt detta förslag:

Produktion kWh/år: 18 600 kWh
Försäljning solel: 60%
Egen användning: 40%

Egenanvändning 1.67: 12 424 sek
Såld solel 1.40: 15 624 sek
Besparing solceller år: 28 048 sek

Pris egenanvändning el 1.67 kr/kWh.
Fördelningen är följande, 55 öre spotpris, 43 öre energiskatt, och 69 öre den rörliga delen an elnätsavgiften.

Pris såld solel 1.40kr/kWh. Fördelningen är följande, 55 öre spotpris, 60öre skattereduktion och 25 öre elcertifikat och ursprungsgarantier.

Pris: 190 019Kr Efter Grön ROT-avdrag

Personligen tycker jag att offerten från Nordpolen är för bra för att vara sann, hela deras offert går ut på att jag ska sälja mer än vad jag själv förbrukar och som jag förstått det så är det ingen bra strategi för att tjäna pengar?

Vilken av dessa två är prisvärd?
Vad ingår i priset? Överspänningsskydd AC och dc sida? Obs externa skydd! Vilken jordfelsbrytare typ a eller B? Vad har ditt försäkrings bolag för krav? Slutbesiktning? Kan du se hur mycket du tar själv och hur mycket du säljer? Vilken optimerade är det som ingår? Hur lång väntan tid har du tills montaget görs få till ett slut datum och passerar det så ska du kunna kräva ersättning av bolaget utan krångel.
Har bolaget en egenkontroll plan!
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.