Hej!

Ett mycket oförklarligt fenomen började för några veckor sen. Kolmonoxidvarnaren började varna 22:25 för att sluta efter nån minut. Samma fenomen inträffade exakt samma tid kvällen efter trots batteribyte, antog därför att det var fel på varnaren och köpte en ny. Men även med den nya fortsatte pipandet exakt 22:25. Och nu de två senaste kvällarna har även en normal optisk brandvarnare börjat pipa samma tid.

Bor långt ute på landet med 300m till närmsta granne. Ingen eldstad har varit igång i huset sen april. Och hus och vatten värms med elpanna. Finns inget speciellt som jag själv gör exakt samma tid på kvällen, som skulle sammanfalla med pipandet. Känner ingen rökdoft eller ser någon synlig rök i huset.

Var skulle ni börja felsökningen? Jag blir galen på detta.
 
Z Zebbr skrev:
Hej!

Ett mycket oförklarligt fenomen började för några veckor sen. Kolmonoxidvarnaren började varna 22:25 för att sluta efter nån minut. Samma fenomen inträffade exakt samma tid kvällen efter trots batteribyte, antog därför att det var fel på varnaren och köpte en ny. Men även med den nya fortsatte pipandet exakt 22:25. Och nu de två senaste kvällarna har även en normal optisk brandvarnare börjat pipa samma tid.

Bor långt ute på landet med 300m till närmsta granne. Ingen eldstad har varit igång i huset sen april. Och hus och vatten värms med elpanna. Finns inget speciellt som jag själv gör exakt samma tid på kvällen, som skulle sammanfalla med pipandet. Känner ingen rökdoft eller ser någon synlig rök i huset.

Var skulle ni börja felsökningen? Jag blir galen på detta.
Ånga, slipdamm m.m. kan få den att ge falsklarm
 
  • Gilla
Zebbr
  • Laddar…
Testa att lägga varnaren i en helt tät påse för att försäkra dig om ifall larmet kommer p.g.a. något i luften eller om det är t.ex. någon (stark) radiosändare som orsakar falsklarm i en eventuellt dåligt byggd varnare.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har testat följande under veckan och problemet kvarstår:

- Elektriker har varit och gått genom hela elsystemet utan att hitta något fel.

- Brandvarnare har varit inplastade och piper fortfarande. Tyder kanske på något som stör dem via radiovågor?

- Huvudbrytaren avstängd vid elmätaren en kväll, brandvarnarna pep fortfarande 22:25

- Testat bära ut brandvarnarna till garaget och där pep de INTE, så felkällan torde alltså finnas någonstans inne i huset.

- Samtliga brandvarnare utbytta till splitternya.

Tips mottages med tacksamhet! Hittelön utlovas till den som löser gåtan. Frun hotar med att beställa rivningsgrävmaskin om jag ej löser problemet snart😬😂
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Piper samtidigt, är det sådan som aktiveras av varandra, det finns dom som har aktivering och skickar en signal till den andra för att få till ett högt larm på olika nivåer/plats i huset. Prova med att ta ur batteriet i den ena. Var sitter dom i förhållande till ventilation, gärna foton på platserna och lite på avstånd.
 
B
Z Zebbr skrev:
Hej!

Har testat följande under veckan och problemet kvarstår:

- Elektriker har varit och gått genom hela elsystemet utan att hitta något fel.

- Brandvarnare har varit inplastade och piper fortfarande. Tyder kanske på något som stör dem via radiovågor?

- Huvudbrytaren avstängd vid elmätaren en kväll, brandvarnarna pep fortfarande 22:25

- Testat bära ut brandvarnarna till garaget och där pep de INTE, så felkällan torde alltså finnas någonstans inne i huset.

- Samtliga brandvarnare utbytta till splitternya.

Tips mottages med tacksamhet! Hittelön utlovas till den som löser gåtan. Frun hotar med att beställa rivningsgrävmaskin om jag ej löser problemet snart😬😂
Tror du är helt rätt på det vad gäller radiosändare (eller någon annan last på elnätet om de på något sätt är uppkopplade).
Är de helt trådlösa - testa med att ha dem någon helt annan stans/i en tom avstängd mikrovågsugn eller i en tom metallburk där du ser till att locket har god kontakt med resten (testa om det är bra nog genom att stänga in en mobil och ring till den, det är sjukt svårt att stoppa mobilen.
Är de inte trådlösa är det läge att koppla bort grejer från ditt elnät. Bor ni långt ute på landet (svajigt elnät) kan även grannar längre bort påverka er. Du får vara detektiv helt enkelt!
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Är de helt trådlösa - testa med att ha dem någon helt annan stans/i en tom avstängd mikrovågsugn eller i en tom metallburk där du ser till att locket har god kontakt med resten (testa om det är bra nog genom att stänga in en mobil och ring till den, det är sjukt svårt att stoppa mobilen.
Vanlig aluminiumfolie stoppar radiosignaler.


Har provat att lägga mobilen i aluminiumfolie runt hela mobilen förutom en liten glugg så att jag kunde se signalstyrkan, signalen försvann hel.
 
Vilken sort av brandvarnare är det? Fabrikat/modell?

Är de vidarekopplingsbara? Isåfall är det troligt att något sänder ett meddelande som brandvarnarna tar emot och tolkar som en annan brandvarnare som larmar. Är de däremot inte vidarekopplingsbara måste det vara en rätt stark radiosignal som orsakar falsklarm.

Min teori just nu är att de är vidarekopplingsbara samt att du har någon annan batteridriven trådlös grej som skickar något meddelande en gång per dygn som dina varmare uppfattar som larm. Kolla och tänk noga igenom om du har trådlösa saker som kan vara misstänkta. Tex termometrar, väderstation eller så..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Vanlig aluminiumfolie stoppar radiosignaler.


Har provat att lägga mobilen i aluminiumfolie runt hela mobilen förutom en liten glugg så att jag kunde se signalstyrkan, signalen försvann hel.
Vanlig aluminiumfolie stoppar absolut så pass högfrekventa signaler som det till mobilen. Att du lyckades skärma av så pass trots en glugg större än att mobiltelefonens signal borde kunna komma igenom är bara att gratulera. Hade du räknat rent teoretiskt på det där borde det inte funkat så jag hade inte tagit gift på det som en allmängiltig lösning.
 
Tack för alla era svar!
Boven i dramat är hittad!

Visade sig vara lågt batteri i en väderstation från Jula som var orsaken😂 Tog ur väderstationens batteri mitt i pipandet en kväll och alla brandvarnare slutade pipa samtidigt. Lade i nya batterier och inget pipande sen dess.

Det är denna väderstation det gäller ifall någon annan råkar ut för samma fenomen.
 
  • Trådlös väderstation med sensor, display för inomhus/utomhus temperatur, luftfuktighet, prisinformation, onlinebutik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vad var det för fabrikat på brandvarnarna som stördes av väderstationen?
 
Hittelön till Anders243?

Han skrev ju väderstation!👏
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.