Hej!

Har en delad kyl/frys idag i mitt kök (nyare modell A++).
Fick för mig nu att beställa ett till likadant då jag behöver mer utrymme för mat.

Såg nu att eluttaget är ett enkeluttag, säkrat till 10A 1,5 i kabelarea enligt lappen bredvid säkringarna.

Kan det vara okej att koppla en vanlig förgreningsdosa till uttaget och sedan plugga in resp. kylskåp till denna?

Eller belastas den för hårt då? Ingen aning om hur mycket ett kylskåp drar...

Tack på förhand!
 
Det är inte formellt fel men kan du byta till ett dubbeluttag är det bra. Måste du ändå använda grenuttag så köp ett med lite kvalité.
 
Byt till ett dubbelt uttag i stället för att hålla på med skarvdosor
 
Det är tyvärr så jävligt att uttaget sitter halvvägs bakom överskåpet, som är fastsatt från alla håll och kanter.. så hade helst sluppit demontera det.

Grenuttag med kvalitet, vilka märken har hög kvalitet?
 
Det är inga problem att sätta en grendosa, ett kylsklåp drar typ. nästan noll.

Den eventuella faran med grenuttag, är att de i många fall är av låg kvalitet, och kan bli varma av stora strömmar. Ett kylskåp drar inte stora strömmar. Problemet med många grenuttag är ofta låg kvalitet på petsäkerheten så att det kan vara svårt att få i en kontakt.

Eller som någon skrev här om Malmbergs lågbudget prylar. "Det är inget fel på Malmbergs uttag, så länge man inte tappar bort den medföljande klubban som skall användas för att slå i kontakterna".
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Ett modernt kylskåp drar knappt nån ström alls, sätt du en grendosa. Men klart att hantverkarna här vill att du ska byta uttag i väggen istället för en grendosa, det är ju det som dom lever på.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ett uttag tror jag att dom flesta klarar av att byta utan att leja in en hantverkare, men tydligen inte alla ;) Och om uttaget delvis är täckt bör man kanske i alla fall ta sticksågen och göra öppningen lite större, även det bör dom flesta klara av utan hjälp.
 
O
Finndjävel skrev:
Ett modernt kylskåp drar knappt nån ström alls, sätt du en grendosa. Men klart att hantverkarna här vill att du ska byta uttag i väggen istället för en grendosa, det är ju det som dom lever på.
Eller så är det för att det är ett bättre alternativ? Blir snyggare åxå. Sedan Det är väl bättre å göra det ordentligt. Men ibland kan grenuttag vara ett alternativ... Sedan betvivlar jag att de proffs här på bh skulle tjäna själva på att rekommendera ett dubbeluttag? Dessutom som elmont säger det är ganska enkelt att göra. Så de flesta skulle klara det....
 
Jo då, det skulle jag nog klara av så sett.. men problem (?) 2.... Elluttaget har alltså Skanska valt att sätta i stort sett helt bakom överskåpet till kylen. Det gör att det krävs en vinklad kontakt på kylskåpet för att det ska fungera. Originalskåpet hade det, men inte det nya skåpet. Det gör att det inte går att få plats med den anslutningen bakom överskåpet pga. avstånden mellan eluttag och bakstycket på överskåpet.

Kan ju iofs klippa av på kylskåpen och byta, men då blir det säkert nåt tjafs om det blir garantiärenden.

Njae, det får bli en grendosa ändå. Den syns inte när den ligger uppe på överskåpet in mot väggen.
 
Är det något läge en grendosa kan passa så är det ditt fall. Givetvis bättre om det varit lätt att byta uttag men som hempularen skrev är det väldigt lite belastning och används inte till annat där det ligger dolt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Sitter uttagen dolda bakom är väl det "normala" att man sågar upp bakstycket så att man kan komma åt uttaget. Dels för att man ska kunna byta uttag dels för man kanske inte sätter uttagen innan man monterar skåpen. Det är ju i princip lika illa att sätta uttag bakom ett bakstycke i ett skåp som att på annat vis bygga in en dosa.
 
Mikael_L
Visst vill jag också rekommendera att byta till dubbeluttag, och skulle antagligen göra så själv (om det nu inte var överdjävligt mycket merjobb).

Men en skarvsladd med grendosa här är en helt utmärkt lösning, inget du behöver tveka på eller skämmas över om den bara går att pilla undan bakom skåpen lite snyggt sen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.