Jag har två uttag på mitt garage, använder ett till varje bils kupévärmare. Det har hänt 3 gånger att säkringen gått (10A). Det är bara dessa uttag samt belysning (ett par Lysrör) som går på säkringen.

Är den otillräcklig för två värmare som kör samtidigt? Eller behöver jag felsöka kablarna? Har skarvat med utomhuskabel (IP klassad) för båda uttagen. Det har varit frysgrader vid samtliga tillfällen. Men det är klart, kan väl bli lite varmt vid kontakten, om det smyger sig in fukt då möjligen. Trots klassningen...
 
Effekt på kupévärmarna?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
10A klarar i teorin av 2300W.
 
  • Gilla
Mwelander
  • Laddar…
Och du kanske även har motorvärmare i bilarna,dom drar ca 500W/st
 
  • Gilla
Mwelander
  • Laddar…
Ja det stämmer, även motorvärmare.

Det ger alltså att jag i princip bara kan köra en av bilarnas kupévärmare åt gången. Men ibland har det funkar att köra båda. Skumt.

Jag får alltså ta hem en elektriker som får dra ut en kontakt från en annan säkring om jag skall ha det bekvämt =)
 
Det är inte så skumt för säkringar klarar en överlast en stund. MEN det är inte bra att över tid ligga på och över marginalen. Så gör som du tänkt, dra fram en ny kabel och sätt ett nytt uttag (y)
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
i vart fall den större kupévärmaren har även en funktion som drar ner effekten med ökande temperatur i kupén, så den kan ha dragit mer ström nu när det är kallare...
 
  • Gilla
Mwelander
  • Laddar…
harka harka skrev:
i vart fall den större kupévärmaren har även en funktion som drar ner effekten med ökande temperatur i kupén, så den kan ha dragit mer ström nu när det är kallare...
Förstår. Ja då finns där några variabler som gjort det svårare att direkt identifiera orsaken =) Men nu när jag förstår effekt den klarar osv. hänger jag med.
 
Är det mycket mer extra jobb/kostnad att sätta 16A och sätta grövre kablar än att dra en ny?
 
C Christoffer L skrev:
Är det mycket mer extra jobb/kostnad att sätta 16A och sätta grövre kablar än att dra en ny?
Den biten förstår jag mig inte på =) Det är väl inte bara att byta upp sig till en 16A säkring bara sådär? =) Du nämner dimensionera om kablarna för det, är det inte mer man behöver ändra isf?
 
C Christoffer L skrev:
Är det mycket mer extra jobb/kostnad att sätta 16A och sätta grövre kablar än att dra en ny?
Du får ju bara 3680 W med 16 amp, så det räcker ändå inte. Som sagt ska man inte dimensionera för en kontinuerlig överlast, även om det oftast funkar. Bättre med två grupper på olika faser.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Jag skulle dra en 5 ledare och göra en tvåfasgrupp till motorvärmarna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Du får ju bara 3680 W med 16 amp, så det räcker ändå inte. Som sagt ska man inte dimensionera för en kontinuerlig överlast, även om det oftast funkar. Bättre med två grupper på olika faser.
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.