Hej,

Vi håller på att planera ombyggnation av tvättstugan. I våra diskussioner kom en idé upp om att ersätta nuvarande tvättmaskin+torktumlare med två kombimaskiner.

Vi använder inte torktumlaren speciellt ofta idag. Mest till handdukar och sängkläder. Den stora vinsten skulle vara att kunna köra två maskintvättar samtidigt (typ färg och vitt) och därmed inte behöva lägga en heldag på tvätt samt att kunna torktumla någon gång ibland. Jag gillar också tanken på att automatisk kunna gå över till en försiktig torkning efter färdig tvätt så att inte barnens kläder ligger och surnar i tvättmaskinen för att man fick annat att göra än att sitta att vänta på att tvätten skulle bli klar för att sedan hängas upp.

Jag är medveten om att de flesta kombimaskiner är en kompromiss som utöver att dom torkar sämre även förbrukar mer el och vatten.
Men det finns kombimaskiner på marknaden som använder värmepumpsteknologi precis som konventionella torktumlare och då verkar den enda skillnaden vara att de tar en något mindre torklast än en separat maskin för torkning. Detta kan vi absolut leva med, framförallt eftersom att vi då skulle kunna sprida lasten till båda maskinerna och köra två torkningar samtidigt om behovet skulle uppstå.

Denna lösning har jag inte stött på tidigare och jag vill mest kolla med er på forumet om ni har några tankar och erfarenheter.
Syftet med kombimaskiner brukar ju vara att man vill spara utrymme genom att enbart ha en maskin istället för två. I vårt fall skulle man kunna säga att två kombimaskiner istället skulle kunna ersätta två tvättmaskiner + en torktumlare.

Vad tror vi? Är vi helt ute och cyklar?
 
Dagens tvättmaskiner snurrar ju i evigheter så jag förstår tanken. :) En annan tanke kanske är att skaffa en "proffsmaskin" typ en modell för riktiga tvättstugor. Nu var det längesen jag bodde i lägenhet, men oftast fanns det ju ett par Wascator-maskiner i dessa som körde en tvätt på under timmen.
Man far hade en kombimaskin (dock var detta 20 år sen) och erfarenheten av den var att torkningen inte var bra och den höll på i evigheter för att torka.
 
I huset där vi bor så har vi inte någon "källartvättstuga" utan tvättstugan är en integrerad del av hemmet och fungerar även som badrum. Det är ett helkaklat badrum "modell större" med plats för tvättyta. Så det är viktigt att det är en trevlig yta med hushållsmaskiner, så någon industrimaskin är tyvärr inte aktuellt även om det hade varit gött! :)

Den aspekten att kombimaskiner är dåliga på tork tänker jag beror på det faktum att de flesta kombimaskiner fungerar mer som en elektisk hårtork än en torktumlare. Men väljer man en värmepumpmaskin så hoppas jag att den ska funka lite bättre. Då skulle skillnaden kontra en konventionell torktumlare i alla fall vara mindre.

Finns det några andra aspekter med kombimaskiner som gör att man bör undvika dom?
 
Om du idag hänger kläder kanske det skulle vara ett alternativ med en TM och en kombo.

Jag tror dock inte jag haft problem med surnande tvätt sedan jag gick över till att sätta timern så tvätten blir klar på morgonen. Men det kanske inte fungerar att ha igång maskiner under natten hos er
 
BirgitS
J Jonas 1991 skrev:
Jag är medveten om att de flesta kombimaskiner är en kompromiss som utöver att dom torkar sämre även förbrukar mer el och vatten.
Vi har haft en kombimaskin i 10 år nu och det är en modell som förbrukar vatten under torkningen. Men jag tycker inte att den torkar sämre än de torktumlare vi har haft tidigare.
 
  • Gilla
Jonas 1991
  • Laddar…
Vi hade en ny (2020-års) kombimaskin Husqvarna i huset när vi flyttade in. Det gick inte att få lakan och handdukar torra i tumlaren om man inte körde en handduk / ett lakan i taget. Blev fort att sätta upp nya maskiner på investerings-listan och nu är vi grymt nöjda med en klassisk tvättpelare med tvätt och tork separat ovanpå varandra.

Om något så skulle jag eventuellt överväga kombimaskin om jag hade plats för 3 maskiner (tvätt, tork, kombi). Men frågan är om jag inte hade skaffat en extra vanlig tvätt istället då iallafall..
 
R
J Jonas 1991 skrev:
Hej,

Vi håller på att planera ombyggnation av tvättstugan. I våra diskussioner kom en idé upp om att ersätta nuvarande tvättmaskin+torktumlare med två kombimaskiner.

Vi använder inte torktumlaren speciellt ofta idag. Mest till handdukar och sängkläder. Den stora vinsten skulle vara att kunna köra två maskintvättar samtidigt (typ färg och vitt) och därmed inte behöva lägga en heldag på tvätt samt att kunna torktumla någon gång ibland. Jag gillar också tanken på att automatisk kunna gå över till en försiktig torkning efter färdig tvätt så att inte barnens kläder ligger och surnar i tvättmaskinen för att man fick annat att göra än att sitta att vänta på att tvätten skulle bli klar för att sedan hängas upp.

Jag är medveten om att de flesta kombimaskiner är en kompromiss som utöver att dom torkar sämre även förbrukar mer el och vatten.
Men det finns kombimaskiner på marknaden som använder värmepumpsteknologi precis som konventionella torktumlare och då verkar den enda skillnaden vara att de tar en något mindre torklast än en separat maskin för torkning. Detta kan vi absolut leva med, framförallt eftersom att vi då skulle kunna sprida lasten till båda maskinerna och köra två torkningar samtidigt om behovet skulle uppstå.

Denna lösning har jag inte stött på tidigare och jag vill mest kolla med er på forumet om ni har några tankar och erfarenheter.
Syftet med kombimaskiner brukar ju vara att man vill spara utrymme genom att enbart ha en maskin istället för två. I vårt fall skulle man kunna säga att två kombimaskiner istället skulle kunna ersätta två tvättmaskiner + en torktumlare.

Vad tror vi? Är vi helt ute och cyklar?
det är dyrt på gränsen till omöjligt att reparera torktumlare med värmepumpsteknik
har man dessutom en kombimaskin som Husqvarnas med den tekniken blir man bra rökt. kondensorn ligger på topplocket så det går inte att öppna utan att kapa kylrören så den allra enklaste åtgärden på dessa går inta att genomföra. ja maskinen är ett antal cm högre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.