Hejsan igen. Håller fortfarande på att leta tomt och har kanske hittat något. Det är en fastighet med ett hus på 50m2 med permanentstandard. Jag vill bygga ett nytt hus och frågan är vilka möjligheter som kan finnas.

Har hört att man bara får ha ett bostadshus på tomten. Men många har ju gästhus, var går gränsen? Tänkte om jag kunde ha kvar befintliga huset och hävda att det är ett gästhus.

En annan ide vore att stycka av tomten med ena huset på ena och andra på andra. Men där har jag hört att varje tomt måste vara 2000m2? Denna tomt är strax över 3000.

En tredje ide är att bygga till, vilket jag dock vill undvika. Går det att bygga till så "pass mycket" att det kan räknas som ett nytt hus och slippa taxeringsskatten. Om, var går gränsen?
 
  • Gilla
KertBarlsson
  • Laddar…
Också intresserad av denna fråga om någon vill dela med sig?
 
Det går dessvärre inte att svara på denna fråga utan att titta i detaljplanen. Det mest troliga är att du kan bygga ett attefall men det finns områden där attefall gräver bygglov.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det går dessvärre inte att svara på denna fråga utan att titta i detaljplanen. Det mest troliga är att du kan bygga ett attefall men det finns områden där attefall gräver bygglov.
Förstår! Om någon orkar vore det fantastiskt med lite info kring olika scenarier, tex om det är utanför detaljplanerat område på landsbygd och man vill bygga ett nytt permanentboende på samma fastighet som ett befintligt hus man köpt. Tack för hjälp!
 
Även utanför detaljplanerat område bruklar det vara stopp för mer än ett bostadshus på fastigheten. Gäststuga kan man ofast ha. Är det både utanför detaljplanerta område, och utanför "sammanhållen bebyggelse" så har man rätt stora friheter, när du väl hare bygglov för ett första hus. Det finns (tydligen) ett undantag, om du bedriver lantbruk, så kan du få ha flera bostadsbyggnader för att inkvartera personal.

Begreppet sammanhållen bebyggelse är inte väldefinierat. Man får kolla med kommunen om de anser att området är utanför sammanhållen bebyggelse. Men i princip: Om inget annat hus finns inom 200m, så kan man vara rätt säker på att det inte är sammanhållen bebyggelse. Finns det mer än 10 hus inom 200m så kan man vara rätt säker på att det är sammanhållen bebyggelse.

Men om du vill bygga ett nytt hus, utanför detaljplanerat område, så måste du kolla att du får bygga innan du köper tomten. Det finns inga garantier att du får bygga någonting överhuvudtaget, även om det redan finns hus på tomten.

På ett företag där jag var konsult för en del år sedan köpte en "kollega" en tomt. Det var ett område som hade exploaterats av ett husföretag, och de sålde en "överbliven" markbit. De hade byggt ett 20 tal hus på exploateringen.

Vad kollegan missade var att fråga sig "varför överbliven". Han förutsatte att det skulle gå att bygga. Det var ju byggt bredvid. Visade sig att just den biten av ngn anledning inte ingick i detaljplanen. Och det gällde strandskydd. Totalt byggförbud. Tror han lyckades få en "egen" detaljplan för dyra pengar efter 5 år.
 
wildeside

En tomt kan ha flera byggnader​

Det finns ingen begränsning hur många byggnader som kan finnas på en och samma tomt. Det kan finnas exempelvis ett enbostadshus, ett garage och en förrådsbyggnad på samma tomt. Det är också möjligt att det finns flera bostadshus på en och samma tomt.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...efriade-atgarder/en--och-tvabostad_tomt/tomt/

Jag har 2 hus och bygger på det tredje, med bygglov
 
Tack så mycket för era svar! Hjälper mig enormt. 👍🏼

Går och funderar på att köpa ett renoveringsobjekt med stor ”tomt” (eg fastighet jag vet) och fixa upp befintliga huset för att sedan bygga ett nytt på samma fastighet medan jag bor i det första. Känns ju som att det borde gå alltså.

Väldigt tacksam för mer tankar eller om någon har erfarenheter av detta.

Mvh Jakob
 
wildeside
KertBarlsson KertBarlsson skrev:
Tack så mycket för era svar! Hjälper mig enormt. 👍🏼

Går och funderar på att köpa ett renoveringsobjekt med stor ”tomt” (eg fastighet jag vet) och fixa upp befintliga huset för att sedan bygga ett nytt på samma fastighet medan jag bor i det första. Känns ju som att det borde gå alltså.

Väldigt tacksam för mer tankar eller om någon har erfarenheter av detta.

Mvh Jakob
Ja om inte detaljplaner eller anat säger att det får endast bebyggas med ett bostadshus.
Jag har gjort så bor utanför detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P putte82 skrev:
En tredje ide är att bygga till, vilket jag dock vill undvika. Går det att bygga till så "pass mycket" att det kan räknas som ett nytt hus och slippa taxeringsskatten. Om, var går gränsen?
Bygger TS till är det ekonomiskt om tillbyggnaden sker under ett par års sikt för att erhålla maximalt ROTavdrag. Är det två fastighetsägare blir det dessutom dubbelt upp (par, sambos etc). Vid tillbyggnad utgår aldrig de taxeringsfria 10/15 åren som enbart gäller total nybyggnation.
 
  • Gilla
KertBarlsson
  • Laddar…
Som redan framkommit - kolla med kommunen vad som gäller. Inga generella råd kommer ge annat än fingervisningar. På vår förra tomt ute på bonnlandet fick vi inte bygga fler än ett bostadshus - 2000 kvm. Nu bor vi mitt i detaljplanerat villaområde, har tre bostadshus och får bygga två till om vi har lust - 4000 kvm. Samma kommun.
 
Hep Hep skrev:
Som redan framkommit - kolla med kommunen vad som gäller. Inga generella råd kommer ge annat än fingervisningar. På vår förra tomt ute på bonnlandet fick vi inte bygga fler än ett bostadshus - 2000 kvm. Nu bor vi mitt i detaljplanerat villaområde, har tre bostadshus och får bygga två till om vi har lust - 4000 kvm. Samma kommun.
Oj, det låter ju lite läskigt att det kan vara så oförutsägbart. Känns ju minst sagt osannolikt att man kommer kunna hitta både en tomt/fastighet som man gillar och som passar för ens ändamål OCH ha tur med kommunen. Om någon annan lyckats med detta vore det fantastiskt att få höra hur ni gick tillväga.
 
KertBarlsson KertBarlsson skrev:
Oj, det låter ju lite läskigt att det kan vara så oförutsägbart. Känns ju minst sagt osannolikt att man kommer kunna hitta både en tomt/fastighet som man gillar och som passar för ens ändamål OCH ha tur med kommunen. Om någon annan lyckats med detta vore det fantastiskt att få höra hur ni gick tillväga.
Egentligen inte oförutsägbart om man kan de olika områdenas historia och vet hur kommunen tänkt att de ska utvecklas/användas/skyddas. Fast de flesta som inte jobbar på kommunen vet såklart inget om det och då får man fråga.
 
Hep Hep skrev:
Egentligen inte oförutsägbart om man kan de olika områdenas historia och vet hur kommunen tänkt att de ska utvecklas/användas/skyddas. Fast de flesta som inte jobbar på kommunen vet såklart inget om det och då får man fråga.
Allright! Så frågan är vad som är bästa tillvägagångssättet, att kolla runt efter rätt kommuner först och sen leta efter fastigheter eller tvärtom. Hmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.