Hej på er.

Vi ska snart renovera vårat kök hoppas jag. Det hela är på planeringsstadiet. Jag vill gärna ha ett kök att umgås i och där man kan laga mat tillsammans. Vårat kök är tyvärr för litet för köksö så det kommer nog att bli något slags U-kök där den ena "grenen" har diskbänk och den andra bardisk och spis.

Jag har funderingar på att sätta in en liten rund ho (20 cm i diameter ca.) precis brevid spisen som man ska kunna nå från båda sidorna av baren. Min fru tycker att detta är fullkomligt meningslöst och bara ivägen. Själv tycker jag det skulle underlätta om man vill laga mat tillsammans. Denna lilla skulle också ligga närmare matsalen och därmed tjänstgöra som vattenhål under middagar.

Är det någon som har några praktiska erfarenheter av två vattenställen i köket? Är det jättebra eller onödigt?

Alla kommentarer mottages tacksamt.

/ FS
 
Inga erfarenheter, men kommer att ha två hoar i vårt kommande kök. Tre anledningar:
-vask för t.ex. hett pastavatten nära spishällen (säkerhetsaspekten viktigast)
-ha vattnet närmare matplatsen (har nu ett barkök med vatten på fel sida, irriterande)
-minskar trängsel vid diskbänken
Visserligen kommer vi att bygga en köksö, men jag ser att problemen i ett barkök är liknande.
 
Håller med Lillbjorn helt! Vi har en lite ho bredvid hällen och den använder jag mycket; fylla grytor med vatten, hälla av vatten från tex spagetti, när man behöver tillsätta lite vatten osv. Det skulle bli mycket blaskande om jag skulle hämta det från den andra hon som sitter bakom mig i detta läget.

Jag skulle göra som du säger med en ho vid hällen! Och jag tror din fru komme rhålla med dig när väl börjar använda köket! Hoppas du lyckas övertala henne...
 
Tack för svaren.

Detta med att hälla av hett vatten. Om den lilla hon brevid spisen är just liten. Är det inte risk att det skvätter så man till slut ändå vill använda den stora diskhon?

Hur nära spisen kan man ha den? I vårat fall skulle det nog bli precis brevid. Är det osmart eller smart?

Hälsn,

/ FS
 
Jag undrar om det inte finns någon regel om att det måste vara minst 40 cm mellan el-vatten? jag skulle nog aldrig ha gjort en ho precis brevid spisen nu har vi 50 cm mellan vatten och spis och det utrymmet är alldeles för litet. Man använder mer bänkyta än hoar enligt mig iaf. Eftersom du ändå inte måste gå runt en köksö eller vända dig om och går över golvet med grytorna så skulle jag köra som vanligt med en ho. 8)
 
Fjattespatt skrev:
Jag har funderingar på att sätta in en liten rund ho (20 cm i diameter ca.) precis brevid spisen som man ska kunna nå från båda sidorna av baren. Min fru tycker att detta är fullkomligt meningslöst och bara ivägen. Själv tycker jag det skulle underlätta om man vill laga mat tillsammans. Denna lilla skulle också ligga närmare matsalen och därmed tjänstgöra som vattenhål under middagar.
Precis bredvid spisen låter tveksamt i mina öron, men det beror iof. till viss del på hur det ser ut på andra sidan spisen :-/ samt på andra sidan lilla hon.

Dina övriga argument om "vattenhål" nära matsal, samt möjlighet till vatten på två ställen i köket är OK tycker jag.
Däremot tycker jag personligen att köksplaneringen bör utgå ifrån att man har en huvudarbetsyta mellan spis och diskbänk, det blir mycket mer praktiskt pga av att man ofta är i behov av mer, tex. diskmöjlighet, sopsortering, grönsakssköljning osv. vilket kräver mer utrymme än den lilla utslagstratten ger, vilken eg. bara funkar till att hälla av kokvatten (om det inte är för mycket ;)) och fylla på glaset.
Iom. att det (vanligtvis iaf.) är rätt kostsamt att dra vatten och avlopp till ett extra ställe i köket så bör det funderas noga, så den kostnaden blir försvarbar.

Ska du använda argumentet med att "arbeta tillsammans" i köket för att få med frun på noterna bör du nog se till att det finns avställningsyta på var sida om spisen samt att det finns utrymme nog att verkligen kunna prestera nåt vettigt vid den extra hon, förutom att hälla av spagettivattnet ;)

MVH//Christina.
 
Vår ho sitter 13 cm från hällen. Upplever inte att det är något problem att hälla av vatten mm. Sen har vi en ho med två stora och extra djupa på andra sidan.
 
Solana skrev:
Jag jag skulle nog aldrig ha gjort en ho precis brevid spisen nu har vi 50 cm mellan vatten och spis och det utrymmet är alldeles för litet. Man använder mer bänkyta än hoar enligt mig iaf.
Solana: Dina 40 cm är visst på den ordinarie arbetsbänken? Du har rätt i att den ytan är den viktigaste arbetsytan och bör vara betydligt bredare. Vi som av någon anledning MÅSTE välja en spisö (jag skulle vilja slippa...) eller en "avlägsen" bardiskspis kanske klarar oss med mindra avstånd. Förutsatt förståss att det finns en annan huvudarbetsyta t.ex. mellan kylskåp och diskbänk.
Min fråga: vad kan vara ett vettigt avstånd spis/minivask i en ö? Räcker 40 cm där? Jag kommer att ett 40 skåp mellan spisen och vasken och placerar en 20 *30 ho på tvären så att jag behåller lite arbetsyta framför. Synpunkter?
 
Vad tror ni om denna?
http://www.blancosverige.com/page.a...;VareNr=511027&CategoryID=4&MainID=19

Solana:
jag skulle nog aldrig ha gjort en ho precis brevid spisen nu har vi 50 cm mellan vatten och spis och det utrymmet är alldeles för litet.
Det är inte fråga om huvudarbetsytan, tycker du ändå att det är för nära? Huvudarbetsytan kommer att ligga på andra sidan spisen i U-ets krök.


Lillbjorn:
Vi som av någon anledning MÅSTE välja en spisö (jag skulle vilja slippa...)
Nu måste du förklara, alla vill väl ha en köksö?


Hälsn,

/ FS
 
Lillbjorn skrev:
Vi som av någon anledning MÅSTE välja en spisö kanske klarar oss med mindra avstånd.
För mig skulle det vara helt avhängigt hur kök/spisön ser ut, helst skulle jag vilja ha en avställningsyta (som rymmer en ugnsplåt) på ena sidan hällen dvs. min 60 cm, gäller förstås bara om man har ugn under hällen ;).
Dessutom en avställnings/beredningsyta på andra sidan hällen innan hon placeras, skulle personligen vilja ha minst 60 cm.

Detta särskilt om spisön är fristående i köket, jag anser att man behöver kunna ställa ifrån sig de förberedda livsmedlen (även om man förbereder vid annan större yta i köket) på ena sidan hällen i väntan på att de efterhand landar i tex. vok'en, annars blir det ohanterligt om man måste gå till annan yta och hämta gång på gång, har man då något på gång i ugnen samtidigt (gäller naturligtvis bara om man har ugn under hällen), så måste man kunna ställa ifrån sig det på ett säkert sätt utan att först röja på avställningsytan.

Har man ingen ugn under hällen så skulle det kännas OK för mig med 40 cm mellan häll och ho, under förutsättning att det finns en lite bredare avställningsyta på andra sidan hällen. Samt att man har avställningsmöjligheten från ugnen (där den isf. blir placerad) ordnad på annan plats.

MVH//Christina.
 
Fjattespatt skrev:
Vad tror ni om denna?
[länk]
Den tror jag INTE på, denna är bara 1 dm. bred, ta ett lika brett kärl av nåt slag och ställ det någonstans (ute kanske ;)) och prova att hälla av en stor pasta/potatiskastrull full med vatten och se hur mycket som landar utanför.
Står den dessutom placerad nära avslutet på "u:ets ben" så blir den livsfarlig att hälla ut kokande vatten i, hips vips står det en unge rakt framför, som delar av vattnet landar på :-/

MVH//Christina.
 
Lillbjorn skrev:
Solana: Dina 40 cm är visst på den ordinarie arbetsbänken? Du har rätt i att den ytan är den viktigaste arbetsytan och bör vara betydligt bredare. Vi som av någon anledning MÅSTE välja en spisö (jag skulle vilja slippa...) eller en "avlägsen" bardiskspis kanske klarar oss med mindra avstånd. Förutsatt förståss att det finns en annan huvudarbetsyta t.ex. mellan kylskåp och diskbänk.
Min fråga: vad kan vara ett vettigt avstånd spis/minivask i en ö? Räcker 40 cm där? Jag kommer att ett 40 skåp mellan spisen och vasken och placerar en 20 *30 ho på tvären så att jag behåller lite arbetsyta framför. Synpunkter?
Det kök vi har nu har har ugn i högskåp därefter komer ett 60 skåp sedan kommer spis och därefter har vi dessa 40-50 cm innan vasken kommer och därefter en diskmask. Dvs vi har bänkytor 60, 50 och 60 det är ändå för lite... vidåller att bänkyta är långt mycket viktigare än 2 vatten hål... men det är ju jag det
 
...med anledning av Fjattespatts förslag på en utlagsvask med bredden 10 cm:
byggimpert skrev:
Den tror jag INTE på, denna är bara 1 dm. bred, ta ett lika brett kärl av nåt slag och ställ det någonstans (ute kanske ;)) och prova att hälla av en stor pasta/potatiskastrull full med vatten och se hur mycket som landar utanför.
MVH//Christina.
Hm, Fjattespatts förslag är väl smal att hälla något i. Själv hade jag funderingar på följande på 17 cm, monterat på tvären. Blir den likväl avfärdad av forumgudarna...?
http://www.stala.com/se/kitchen_sinks/jazz/bowls.html?c=p17pt&l=se
 
Fjattespatt skrev:
Lillbjorn:
Nu måste du förklara, alla vill väl ha en köksö?
Hälsn,
/ FS
Väldigt många vill ha en köksö, inte alla.

Köksö kräver mycket utrymme. Den ska vara bred nog att inrymma alla de funktioner som t.ex. Byggimpert har väl beskrivit. Helst ca 220 cm. Man måste även kunna gå runt obehindrat och ha plats för ett matbord. Speciellt i äldre hus är rummen alltför små för köksölösningar som blir bra.

Men ffa skapar köksö långa avstånd mellan matbord och förvaring/kyl/häll, vilket inte faller alla (=mig) i smaken. Jag är innerligt trött på alla de onödiga stegen mellan matbordet och resten av köket i mitt nuvarande barkök.

Mitt drömkök är ett stort L-kök med ett rejält fyrkantigt bord för 8 pers i mitten. Tyvärr kan jag inte bygga det köket i mitt 5,3*6,1 m rum för en fuskkakelugn, två stora fönster och tre dörrar, varav två dubbeldörrar, gör att rummet blir svårt att inreda. Spis, kyl och disk skulle hamna så långt ifrån varandra att det skulle bli svårarbetat. Det blir långa arbetsytor samt kyl/frys och disk efter två av väggarna samt en spisö mot en matplats.

Nu börjar tråden handla mer och mer om köksöar, men jag vidhåller fortfarande att problematiken är ungefär densamma med ett barkök. Och att vattenho i ön eller i bardelen underlättar arbetet, vilket vi än så länge verkar vara rörande överens om (Förutom stackars Fru Fjattespatt, eller har hon gett sig redan?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.