Jag har en utebelysning som jag vill tända/släcka från två angränsande rum. Tänkte sätta en dubbeltrapp i varje rum varav den ena halvan av omkopplaren tänder/släcker takbelysning i resp. rum och den andra halvan används som trappkopplare för utebelysningen. Problemet är att rummen matas från olika grupper, är det tillåtet att ansluta två faser från olika grupper till en och samma dubbeltrapp omkopplare?
Alternativet blir att sätta två dosor i det ena rummet, en för takströmbrytaren och en för (enkel) trapp.
 
Nej, Utförandet strider mot starkströmsföreskrifternas grundläggande principer att anläggningen skall vara så utförd att säkerheten för personer, husdjur och egendom är betryggande. Av 513.1 framgår allmänt att materielen skall vara ändamålsenligt och överskådligt anordnad.
 
Går det inte att flytta över belysningen i ena rummet till den andra gruppen.

Alternativet är en ROT dosa till den "främmande" tändningen. Var inte rädd att sätta in en extra dosa, lättare än man först tror.

Prototypen
 
Tack för svaren, en extra dosa som matas från det "andra" rummet får det bli.

En följdfråga: att man inte ska blanda grupper i samma kopplingsdosa (förrutom vid trefas) fattar jag, hur är det med en isolerad genomföring från en annan grupp, är det OK? Om man tydligt märker upp?
 
S
Observera att till din nya dosa måste du dra nytt rör från rummet bredvid.

Svaret på din fråga blir ett nej, det är inte ok.
 
Japp, eget rör från grannrummet.
 
Visserligen litet sent ute, men jag har varit i exakt samma sits. Det blev samma lösning som du tänker göra med två dosor. Det finns nämligen inga dubbeltrappströmbrytare som har matningen separerad så att man kan mata med olika grupper. Det finns bara en fasplint.
 
dubbeltrapp har egen fas på vardera sida, i alla fall dom "riktiga" märkena typ. ELKO ELJO



PS.
Men har du 2 olika faser i en brytare så blir det ju 380/400 volt i strömbrytaren, och den är ju bara godkänd för 240 Volt... oftast... Hur låter det resonemanget.... DS.
 
En följdfråga: att man inte ska blanda grupper i samma kopplingsdosa (förrutom vid trefas) fattar jag, hur är det med en isolerad genomföring från en annan grupp, är det OK? Om man tydligt märker upp?[/quote]

-------------------------------------------------------------------------------------
I en kopplingsdosa får du blanda faser om du uppfyller vissa kriterier.....
 
el_richard skrev:
dubbeltrapp har egen fas på vardera sida, i alla fall dom "riktiga" märkena typ. ELKO ELJO



PS.
Men har du 2 olika faser i en brytare så blir det ju 380/400 volt i strömbrytaren, och den är ju bara godkänd för 240 Volt... oftast... Hur låter det resonemanget.... DS.
Jag föstår ditt resonemang med 400 V i en strömbrytare. Lösningen med två dosor känns säkrare eftersom jag inte gillar idén med att man behöver dra ur två säkringar för att göra strömbrytaren spänningslös. Hur som helst trodde jag inte att det fanns brytare med separerad fas. Nu vet jag att det finns:
http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingsschema.pdf

Jag får skylla på säljaren på Bauhaus som sa att de inte existerar...
 
mattiasp skrev:
Jag föstår ditt resonemang med 400 V i en strömbrytare. Lösningen med två dosor känns säkrare eftersom jag inte gillar idén med att man behöver dra ur två säkringar för att göra strömbrytaren spänningslös. Hur som helst trodde jag inte att det fanns brytare med separerad fas. Nu vet jag att det finns:
[länk]

Jag får skylla på säljaren på Bauhaus som sa att de inte existerar...
Du ska inte lyssna på folk från bauhaus eller motsvarande. Då kan man lika gärna fråga "pia" i kassan på tempo.
 
Det här med separat fas på dubbeltrapp, Det finns INGET fabrikat med gemensam fas in!!!!
Trappomkopplare sitter ALLTID i par och den ena omkopplaren har fas in och den andra har tändtråd ut och det är samma klämma. Skulle fasen vara gemensam skulle tändtråden också vara hopkopplad med den andra halvan.

Bauhaus tänkte nog på en kron (dubbel) - brytare, men de är visst numera ersatta av dubbel trapp. Enklare logistik.

Prototypen
 
el_richard skrev:
En följdfråga: att man inte ska blanda grupper i samma kopplingsdosa (förrutom vid trefas) fattar jag, hur är det med en isolerad genomföring från en annan grupp, är det OK? Om man tydligt märker upp?
-------------------------------------------------------------------------------------
I en kopplingsdosa får du blanda faser om du uppfyller vissa kriterier.....[/QUOTE]


-------------------------------------------------------------------------------------

Inte för att det är aktuellt i detta fallet, men vilka kriterier ska vara uppfyllda?
 
Där privat personer kan tänkas "fippla" får man splitta en 3-fas grupp i en kopplingsdosa, om samtliga "3" säkringar bryts samtidigt eller om det finns en jordfelsbrytare som skyddar samtliga 3-faser.

I offentliga byggnader, kontor, butiker, mm där är "yrkes elektriker" som reparerar /felsöker , underhåller installationerna... där kan man splitta en 3-fas matning nästan hur som helst, typ i ett vägguttag.

/Richard
 
S
el_richard skrev:
Där privat personer kan tänkas "fippla" får man splitta en 3-fas grupp i en kopplingsdosa, om samtliga "3" säkringar bryts samtidigt eller om det finns en jordfelsbrytare som skyddar samtliga 3-faser.

I offentliga byggnader, kontor, butiker, mm där är "yrkes elektriker" som reparerar /felsöker , underhåller installationerna... där kan man splitta en 3-fas matning nästan hur som helst, typ i ett vägguttag.

/Richard

Njae, det gäller samma regler där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.