Mikael_L
Ja hur är det nu med detta ...?

Är dagens rekommendation att det ska finnas matning från två olika grupper till alla rum?
 
Det står i SS. Alltså varkens krav eller rekommendation.
 
Står det verkligen i SS? Vi gör just nu en nybyggnad av villa som är fördraget/färdigprojekterat, och där är då inte två faser / rum, utan belysning och uttag i varje rum är på samma säkring (en grupp / rum).
 
Mikael_L
Här på forumet har jag stött på det här med två grupper i ett rum, men när jag snackade lite med min ABL-behörige kompis var han inte riktigt 100% av denna åsikt ...

Fast egentligen tror jag mest det var detta med två olika faser i samma rum han var emot, dvs att det kunde förekomma 400V spänningskillnad inom ett (sov)rum.
 
Det står i SS 4370146 "Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering"

Men jag blev lite osäker på om där står SKA eller BÖR. Det var ett tag sedan jag kollade efter.
 
Måste vara rekommendation, inte krav.. Minns detta från Blå Bokens tid, var bra att något funkade ifall en säkring gick påstods det men jag tycker det kan kvitta, gör som du vill.
Men vad har din kompis emot 400 Volt, kan det hända något då?
 
Mikael_L
Ja det fick jag lixom inget svar på ... :|

Det är ju nästan en omöjlighet i t.ex. ett kök. Där kan man ju inte sätta disk, micro, vattenkokare och fritösen osv på samma fas ...
 
Är det skyddsjordat/dubbelisolerat/petskyddat torde det inte finnas några nämnvärda risker med 400V "nära" varandra. I gamla hus med ojordade elradiatorer, där två radiatorer placerade bredvid varandra matas med flera faser, så har jag hört en rekommendation om lokal skyddsutjämning mellan dessa.

Det enda fall jag stött på som idag kräver/rekommenderar flera grupper är i trapphus. Det är ju bedömningsfråga. Om man lägger olika rum på olika faser också så har man säkerställt så långt det går att det inte blir helsvart.
 
Men hur ofta går en säkring i ett sovrum? Och hur stor panik är det om det är mörkt i ett rum? Tycker detta är lite fånigt.

Riskerna med två olika grupper i samma rum är större än fördelarna tycker jag.

* Året är 2020, huset har bytt ägare, centralförteckningen är väck! Den nya ägaren ska byta ett trasigt vägguttag i sovrummet, han slår av säkringar tills frugan ropar att "Nu slocknade lampan!", han byter eluttaget och dör av elchock eftersom den monterade jordfelsbrytaren har fastnat i tillslaget läge eftersom den inte är provad på 10år
 
Jag skulle nog också köra 1 säkring per rum. I mitt hus (tidigt 60-tal) är det en uttagsslinga som täcker alla sovrum samt vardagsrum. Sen nästan bara belysning blandat på några säkringar.
 
Vad standarden säger vet jag inte och brukar inte bry mig särskilt mycket om heller. Jag ser ingen större vits med att ha uttag och belysning uppdelat på olika grupper i ett sovrum. Annat kanske det är på kontor och liknande. Jag brukar förespråka vägguttag vid fönster med separat brunntändning till fönsterlampor och då blir det osmidigt att använda två grupper.
Jag svär duktigt över att det är uppdelat i min lägenhet då jag då inte kan få en tändning till uttaget vid fönstren. Hur drygt är det inte att gå släcknings-rundan varje kväll liksom? :)


Att man kan få fram 400V om man blandar grupper känns dock inte som någon säkerhetsrisk som man behöver ta hänsyn till. 230V är tillräckligt farligt om faran är framme.
 
En fördel med två faser är att om man t.ex. ska byta ett uttag så kan man fortfarande ha belysning på när man jobbar. Samma sak, fast tvärtom om man ska fixa med belysningen.

//Patrik
 
Mikael_L
Patrik, har du köpt ny borrmaskin? :)
 
Mikael_L skrev:
Patrik, har du köpt ny borrmaskin? :)
Jepp, på jobbet. Använt den två ggr nu. Sprojlans ny. Har luktat och känt på den några gånger också. :cool: Även visat upp den för en kund som var väldigt nyfiken. d^_^b

Hade en begagnad Hilti TE-6 C, men den gick sönder. Sedan fick jag en gammal TE-5, fast den vibrera så hemskt och saknade bilfunktion så då fick jag ut en ny TE-7 C istället.
Ibland har man det bra! :p

//Patrik
 
Praktiskt ja och jag gillar det men jag har ändrat mig lite rörande hur lämpligt det är i bostäder av den enkla anledningen att gemene man inte läser gruppförteckningen innan de gör något (ännu mindre mäter) så när de brutit en grupp och ser att det är mörkt så börjar de skruva.

Är nog trots allt mer för industri och kontorsmiljöer än för privatbostäder.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.