Hej alla kunniga!
Vi har låtit besiktiga vårt (nästan) färdigbyggda hus och har två funderingar som besiktningsmannen väckte hos oss:

1) Ventilation först, man har lagt ned omsorg till att ordna med ventilationsspalt nedtill/luftintag vid takfoten. Sen har man satt ventiler upptill på alla fyra husgavlarna men det finns ingen luftutsläpp under själva nocken... Men i och med att det finns fyra gavelventiler borde väl det "räcka"?

Jag läste någonstans att om man har en luftspalt under hela nocken riskerar man att det yr in snö - även om det inte borde hända då det sitter tätband under nocken mot plåten...

Vad tror ni om detta, det bör väl räcka med de fyra gavelventilerna?


2) Diffusionsplasten sen, det sitter ju sådan ovanpå alla takstolar men man har inte kapat bort överskottet vid skarvarna utan det hänger ned... Det finns inga glipor, det överlappar överallt på alla ställen vad vi kan se men besiktningsmannen oroade sig att eventuell kondens kunde följa dessa nedhäng och droppa ned i isoleringen (blåst mineralull) istället för att ta vägen ut via takfoten...

Kika gärna på bilden jag bifogar här, läge för oro med dom här sjoken med nedhängande plast? Ett av nedhängen syns till höger i bilden.

Tack alla på förhand, ett riktigt kanonforum detta!
/Rikard & Siv, 160m2 enplanshus, byggt i lösvirke - flyttar in 17e augusti :)
 
  • diffussionsplast.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se riktigt på bilden - sitter det plast mellan takstolarna och råsponten?
 
Så vitt jag förstår ja, kika på den här bilden - borde synas bättre på den.

Även här finns ett av dessa "nedhäng", ett mindre dock...

Thx!
/Rikard & Siv
 
  • taket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den övre bilden ser det ut som plast, men på den undre ser det ut som kondensväv, alltså mer ett textilmaterial. Det är väl det senare. Men det ser ju ut att vara väldigt slarvigt gjort, det brukar man skarva över takstolarna, så det ska inte hänga nånting alls. Om det är någon risk vågar jag dock inte uttala mig om, utan bollar över till någon takexpert.
 
Jag zoomade in på en av bilderna och där står det "Bison Säkerhetsväv, luft- och ångspärr" så där har du helt rätt, det var inte plast utan en kondensväv.

Jag håller med att det ser lite slarvigt ut, speciellt med tanke på hur pass noga man gjort allt annat på huset, detaljer runt fönster, kakling, klinkers, parkett, kök, etc. är oerhört noga monterat...

Jag får hoppas att någon takexpert ser detta och kan ge något tips :)
Cheers!
/Rikard
 
Sitter det ingen diffspärr (plast) under isoleringen?
 
1. Håll noggrann uppsikt efter ev. svarta prickar uppe vid nocken. Dessa kan vara ett tecken på otillräcklig ventilation, men kan i så fall relativt lätt åtgärdas genom montage av s.k. Mögelstoppers.

När det gäller fukt och därtill relaterade problem är det inte lätt att uttala sig om hur mycket ventilation man skall ha på vinden. Åsikterna tycks gå i vågor så att det ena året skall vara massor av ventilation för att nästa år inte vara någon ventilation alls :rolleyes:

2. Den där vävens huvudsakliga uppgift är inte att fånga upp kondens, utan att fungera som tätskikt under teglet - motsvaras av råspont/papp om man har sådan konstruktion istället.
Hade det varit mitt hus hade jag inte oroat mig nämnvärt, men visst ser det lite slarvigt ut.

Däremot hade jag flyttat ut vacuumluftaren ni har på vinden där på bilden på taket istället. De rörisar vi anlitar brukar inte gilla de där (de hänger sig tydligen rätt ofta) utan vill istället ha ut dem utanför taket, t.ex. med en sådan här
http://www.benders.se/Tak/produkter/fargval.asp?id=0500
om ni har tegeltak vilket jag antar. Det är säkert ingen fara dock, men gillar inte röris det gör inte jag det heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.