A
1) Enligt montören krävs ingen silikon mellan vägg och listen då listen är limmad mot vägg och bänkskiva, stämmer detta?

2) Listen som sitter till höger verkar lite mörkare, delvis pga annat ljus, kan man ljusa upp denna med något medel?

Marmorbänkskiva med limmad list mot en vit vägg och bänkskiva, ljuset reflekterar olika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med limmad, vit marmorerad list mellan vägg och bänkskiva utan silikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ingen?
 
Känner igen det där. Tanken är att du snarare lägger en akryl/målarfog mellan sten och vägg (om du nu tycker att det behövs). då den är övermålningsbar. Silikonfogen är inte övermålningsbar. Har också marmorskivor på liknande sätt (dock något högre uppdrag, ca 25 cm om jag minns rätt) och har inte lagt någon fog alls där.
 
Redigerat:
Jag skulle inte lägga silikon där. Det behövs inte och kommer att se fult ut efter en tid. Att marmorlisten ser mörkare ut har med materialets beskaffenhet att göra. Ingen marmorbit är den andra lik. Jag tycker det ser fint ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
Här har ni en till bild på listen. Är det här verkligen ok? Den mörka biten tillkom först efter då de först hade glömt biten. Så mi gissningen är att den tillverkats senare än bänkskivan och från ett annant block, varför den också är mörkare.

Köksbänk med en ljus skiva och en mörkare listen undertill, eventuell färgskillnad på grund av olika material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skogshammaren skrev:
Här har ni en till bild på listen. Är det här verkligen ok? Den mörka biten tillkom först efter då de först hade glömt biten. Så mi gissningen är att den tillverkats senare än bänkskivan och från ett annant block, varför den också är mörkare.

[bild]
Kan du ta en bild på hela listen som är mörkare? Den bör väl va från ett annat block då bänken är 30mm?

Sen mellan vägg å stänkskydd skulle jag lägga akrylfog och måla med samma färg som väggen
 
A
L Lopex skrev:
Kan du ta en bild på hela listen som är mörkare? Den bör väl va från ett annat block då bänken är 30mm?

Sen mellan vägg å stänkskydd skulle jag lägga akrylfog och måla med samma färg som väggen
Notera att det inte är fråga om reflektioner, du ser att det mörka går där listen börar inte där spisen börjar. Samt så är det lika mörkt om man täcker för spisen.
 
  • Inbyggd spishäll på marmor bänkskiva med mörka märken där listen slutar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogshammaren skrev:
Notera att det inte är fråga om reflektioner, du ser att det mörka går där listen börar inte där spisen börjar. Samt så är det lika mörkt om man täcker för spisen.
Tänkte mest på om den va mörkare där den möts å ljusare ner mot högra hörnet, vilket är rätt vanligt i natursten
 
A
L Lopex skrev:
Tänkte mest på om den va mörkare där den möts å ljusare ner mot högra hörnet, vilket är rätt vanligt i natursten
Ja den är mörkare där den möts med den vänstra listen men där den möts i hörnet ser det lika ljust ut. Det som är "synd" är att de inte har satt listen åt andra hållet, så att den mörka delen på listen hamnar i hörnet och den ljusare till vänster.
 
Skogshammaren skrev:
Ja den är mörkare där den möts med den vänstra listen men där den möts i hörnet ser det lika ljust ut. Det som är "synd" är att de inte har satt listen åt andra hållet, så att den mörka delen på listen hamnar i hörnet och den ljusare till vänster.
Exakt, dvs det är bara en tanke vurpa när man såga ut stänkskydden och mest troligt inget dom kommer ändra på då natursten skiftar i nyans/ådring

Om du orkar kan du ju alltid ta loss listen, be dom slipa andra sidan med å göra fas sen montera igen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.