???
Efter första lyckliga sommaren som fritidshusägare har jag några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Tomten är en skogs/naturtom med "berg i dagen". Den är knappt underhållen de senaste 30 åren. Jag drömmer inte om den perfekta trädgården, men har någon erfarenheter eller tips på böcker eller länkar på hur man planerar tomten efter dess natur??

2. Vi hämtar vatten i hinkar från en pump nära tomtgränsen. Det är 70 meter genom berg till grundvattnet och att gräva brunn skulle kosta ca 70.000 (inkl. pump). Jag har sett att en granne har dragit ledningar och pumpar upp vatten från sjön. Mellan tummen och pekfingret är det 30 meters fallhöjd (först 10 meter upp och sedan 20 meter ner) totalt 300 meter till sjön. Är det någon som har erfarnhet av en sådan typ av sommarvattens-lösning? Kostnad och problem?
 
Fråga grannen själv!

Kanske får du fina tips om en god och billig lösning. Kanhända är lösningen helt kass. Kantänka isåfall grannen och du kan samarbeta om en rejäl djupborrad brunn. Typ dubbel glädje till halva priset!


 
Det verkar finns trädgårdsböcker om det mesta, men hittills har jag inte hittat något om hur man planerar tomten efter dess natur. Här kommer i alla fall några tips:
- Börja varsamt. Välj ut ett område för t ex uteplats och börja med detta. Låt resten växa fram allt eftersom, så att ni hinner "känna in er" på hur ni vill ha er tomt.
- Titta på den växtlighet som finns och utgå från den. Är det t ex mycket grann och tall så passar det kanske inte så bra med orientaliskt växtlighet utan blir bättre om man väljer något mer "traditionellt".
- Vad har grannarna för växter? Titta på vad som verkar trivas bra i området.
- Prata med en duktig trädgårdsmästare (det kostar inte så mycket att få ut en sådan till tomten) som kan komma med individuell rådgivning.


 
"Trädgården som hobby" är en präktig 250 sidors grundkurs. Befriande vardagsgrå och handgriplig. Drar mer åt teori än glassig ytlighet. Kort sagt en liten guldgruva för dig som tröttnat på trädgårdsreklam innan du ens fått skit under naglarna.

Jag kollade på Google, och fann den till salu på antikvariat för bara en hundring!

http://www.fryksdalens.nu/bookinfo.cfm?ItemId=3028
 
Dricker grannen sjövattnet, eller används det bara för tvätt? Det är ju inga större problem att dra sommarvatten, antingen från sjön, eller från den befintliga brunnen. De som säljer pumpar använder diagram för beräkning av pumpkapaciteten vid olika höjder. Är det bara sommarvatten så behöver man ju inte ens gräva ner slangen.
 
Hej,

Tack för era svar. Det var ju ett tag sedan jag la in mina undringar. I kväll börjar jag en kurs i trädgårdsdesign......... Det ska bli kul, men jag ska följa rådet att ta det varsamt och en sak i sänder. Jag har börjat med att fälla 6 jättegranar och nu lyser solen fint in på tomten stora delar av dagen. Men det finns säkert 10 stora granar, ett 40-tal aspar och ett 10 tal björkar kvar, en hel del av dessa ska gallras bort, då de tar mycket sol. Problemet är att de även skyddar mot insyn.

Boken som nämndes "Trädgården som hobby" ska också införskaffas.

Vattenfrågan har jag inte löst ännu. Jag är fortfarande tillräckligt nybliven fritidshusägare så jag ser fortfarande någon form av charm i att pumpa upp vatten från en gammaldags handpump.

Vad mycket roligt jag har framför mig!!! ;D
 
Trädgårdsdesign?! Jag blir nästan avundsjuk här i mitt trista bäver-hie. Var finns en sådan kurs tillgänglig?
 
Kursen trädgårdsdesign ges av studiefrämjandet här i stockholm. Första gången var jättebra. Men det är svårt. Jag är nog den enda kursdeltagaren som inte har ett stort intresse för design sedan tidigare. Jag har så himla svårt att se helheten och hur saker ska passas in i varandra.

Jag har ju hört till dem som springer och köper en växt (gärna på rea) och stoppar ner den någonstans där det finns plats. Suck. Förhoppningsvis lär jag mig något!
 
Jag tror att det är samma kurs som jag har gått. Är den på Bergianska trädgården?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.