Det är dags att spika masonit (Byggmax, oljehärdad, 3,2 mm) på trägolvet i det lilla köket (2,4 x 2,2 m) i stugan. Avståndet mellan underskåpen blir ca 1,2 m. Måste jag blöta masoniten, hur mycket, hur länge innan jag spikar med dyckert?

Jag tänker lägga golvplast typ Novilon. Jag har sett att numera så fäster man mattan med dubbelhäftande tape. Är det en bra metod, lika bra som att limma?
 
Att blöta masonite görs för att den inte ska krympa efter spikning. När du ska lägga ett så litet köksgolv i en stuga är det nog inget du behöver tänka på :) Novilon vet jag inte hur man gör med på lämpligast vis.
 
Verktygstoken skrev:
Att blöta masonite görs för att den inte ska krympa efter spikning. När du ska lägga ett så litet köksgolv i en stuga är det nog inget du behöver tänka på :) Novilon vet jag inte hur man gör med på lämpligast vis.
Du menar tvärtom, väl? Man blöter den för att den SKA krympa. Det är svälla den inte får göra.
 
Jo, Verktygstoken menar nog tvärtom, ibland blir det tok, i rubriken blev det böta masonit för mig. Skall jag förstå så att för ett så litet golv behöver jag inte blöta masoniten. Förresten regnar det ute idag, skivorna står i garaget så de kanske är tillräckligt fuktiga.
Novilon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.